Bildekkene tårner seg opp
I fjor ble det samlet inn fire millioner brukte bildekk i Norge. Dekkene er i ferd med å bli et miljøproblem. I år samler Norsk Dekkretur inn 40 prosent flere bildekk enn for fem år siden. – Vi er blitt rikere. Folk skifter dekkene tidligere enn før. Vi kjører også mer på lavprofildekk, som må byttes oftere, forklarer daglig leder Hroar Braathen (bildet) i Norsk Dekkretur AS.
Forbudt å kaste Siden 1995 har det i Norge vært forbudt å kaste gamle bildekk i naturen. Det er heller ikke lov å lagre dem i avfallsdeponier. Derfor blir bildekkene hakket opp og gjort om til skytematter, løpeunderlag, støyvoller og brensel. Og mye annet. Men den økende mengden bildekk tvinger også frem forskning på nye gjenbruksområder. Sammen med aktører fra flere EU-land er Norsk Dekkretur og Teknologisk Institutt nå med på å utvikle en ny måte å utvinne ”carbon black” fra dekkene. Karbonproduktet carbon black er et superrent kullstoff - eller sot – som blant annet brukes i bildekk, trykksverte og plast. – Dette er en form for gjenbruk med stort potensial. Fremstillingen av carbon black fra bildekk har hittil vært for dyr til å lønne seg. Utfordringen er å få karbonet rent nok til en salgbar pris, sier prosjektleder Isabell Lien i Teknologisk Institutt til Newswire.
Får EU-midler – Lykkes vi med å få kullstoffet rent nok, vil det være et skup. Et verdenspatent vil være verdt mange millioner for bedriftene som er med i prosjektet, sier Lien. Utviklingsprosjektet er treårig og har kommet ni måneder på vei. Utvinningen skjer ved mikrobølgeteknologi. EU har såpass stor tro på metoden at de har bidratt med 12 av de 23 forskningsmillionene i prosjektet. Teknologisk Institutt jobber også med å gjøre kvernede bildekk om til støtabsorberende underlag til uteområder, blant annet i barnehager og eldresentre. Et annet prosjekt blander bildekk i asfalt for å gjøre den mykere og mer støyabsorberende.
Skred fra EU-land Norge og Sverige har vært foregangsland når det gjelder å behandle gamle bildekk på en miljøvennlig måte. Vi var først ute i Europa både med forbudet mot å kaste hele dekk og med å innføre deponiforbud for opphakkede bildekk. I dag samles så å si alle gamle bildekk inn for gjenbruk. Først for to år siden forbød EU-landene å kaste gamle bildekk på søppeldynga. Neste år blir det også i disse landene forbudt å lagre opphakkede bildekk. – Da kommer det et voldsomt trøkk fra resten av Europa, med enorme mengder av dekk som må tas hånd om, sier Braathen i Norsk Dekkretur. – Dermed blir det enda viktigere enn før å finne nye og konkurransedyktige måter å bruke de gamle dekkene på, konkluderer Braathen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |