[]
[] [firmabil.no] []

Z4 får tak og ny rumpe


Terje Ringen - BilNorge.no



BMW benytter IAA til å presentere sin Z4 Coupé Concept Car. Her gjør de linjene i roadsteren enda mer ekstreme, og aldri har du sett et så tydelig flammemønster i noen annen bil.

Det er ikke bare sidene på konseptbilen som får konvekse/konkave former. Også taket har elegante forhøyninger over hver av de to passasjerene. I stedet for å smette inn et ubrukelig baksete, har BMW konsentrert seg om to seter og heller latt sjåfør og passasjer få anledning til å frakte med seg hvert sitt golfklubbesett.

Et stort vindu dekker bagasjerommet som åpnes ved hjelp av den sentralt plasserte BMW-logoen – som på 6-serien.  Bakskjermene er markante mens bakluka har en integrert spoiler som gir nyttig downforce når hastigheten øker. Nye lykter og doble eksosrør understreker de sportslige trekkene.

Under det lange, flate panseret på konseptbilen sitter en 3,0-liters lettvekts rekkesekser med Valvetronic teknologi. Den yter 265hk ved 6.650 omdreininger og har et maks dreiemoment på 315 Newtonmeter i området 2.500 til 4.000 o/min. Den går fra stillestående til 100 km/t i løpet av 5,7 sekunder mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

 

Raffinert

Z4, som selv i åpen utgave har et stivt karosseri, får enda mer sportslige egenskaper i coupé-utgave. Fristelsen i Frankfurt er lakkert i isbregrå lakk med en silkematt overflate som minner om aluminium. I hvert hjørne sitter 19-tommers spesialfelger som med hensikt har en mørkere tone enn karosseriet.

Interiøret er elegant med matte og blanke detaljer, børstet aluminium og lekkert, mykt skinn. Pedalene er i aluminium, og også disse har innslag av lær – noe vi også finner i bagasjerommet.

Dersom BMW får en positiv respons i Frankfurt – og det er det vel god grunn til å anta – skal vi ikke se bort fra at en produksjonsversjon av Z4 coupé dukker opp i løpet av de nærmeste årene. Selv om de tidligere har uttalt at Z4 kun skal produseres som roadster.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: