Betalte gjerne for å oppnå erstatning
En drosjeeier i Bergen gikk for en tid tilbake til sak mot Kverneland Bil AS fordi reparasjonen gikk tregere enn avtalt. Drosjeeierens problemer startet i mars 2004, da han hørte en foruroligende bankelyd fra motoren. Han kontaktet verkstedet, og de ble enige om at motoren skulle skiftes. Verkstedet bestilte ny motor, men fikk i stedet en kasse med et helt annet innhold. Reparasjonen ble derfor forsinket, og den uheldige drosjeeieren krevde derfor at verkstedet erstattet hans tapte arbeidsfortjeneste: "Tenk deg tre mekanikere som stirrer ned i kassen og sier oy oy oy oy oy. Der var ingen motor, bare den jernklumpen de starter med under oppbyggingen av en ny motor. (...) Som De ser har jeg tapt kr. 38.940. Jeg tør be om at ovennevnte sum blir overført til min konto", skrev drosjeeieren. Men verkstedet mente det ikke var deres skyld at de ikke hadde fått motoren de bestilte, og avviste kravet. Drosjeeieren gikk til sak, selv om han ble advart mot at saksomkostningene ville bli mye større enn beløpet han krevde i erstatning. Dommeren oppfordret partene til å inngå forlik, men forgjeves - til tross for at drosjeeieren ble tilbudt 25.000 kroner av verkstedet like før rettssaken startet. Da saken kom opp fikk drosjeeieren bare delvis medhold, og ble tilkjent 16.000 kroner i erstatning. Men advokatregningen kom på over 42.000 kroner. Dermed endte regnestykket i minus med klar margin. - Det gjør ingenting. Det var en stor seier for meg å sitte i retten og høre den arrogante drittsekken av en direktør innrømme at de ikke hadde kompetanse til å gjøre jobben. Jeg angrer ikke et sekund, sier drosjeeieren. Under rettssaken kom det frem at forsinkelsen ikke først og fremst skyldtes feilleveransen, men at verkstedet hadde problemer med den nye motortypen. Dermed måtte også Kverneland dekke sine egne saksomkostninger. Prislappen lyder på 37.500 kroner. De eneste som tjente på rettssaken var advokatene. – Men det var verdt hver eneste krone, hevder drosjeeieren som fikk erstatning, men som likevel tapte over 50.000 kroner på oppgjøret i retten. Direktør Reidar Bøen i Kverneland Bil ønsket ikke å kommentere dommen overfor Bergens Tidende. Kilde: Bergens Tidende Artikkel fra www.firmabil.no URL: |