[]
[] [firmabil.no] []

Det foldbare takets år


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Det var i Frankfurt, 2005, at de foldbare metall-takene virkelig tok av. Opel, VW, Volvo, Nissan og Mitsubishi var blant dem som kom med Coupé/Cabrio-utgaver. I tillegg til at tak-produsentene viste en rekke nye konsepter.

Takprodusenter?

Ja, for du trodde vel ikke at bilfabrikkene konstruerte og bygget disse greiene selv? Akkurat som stabilitetskontroll eller innsprøytning – der det finnes spesialfirmaer som gjør en jobb, kjøper bilfabrikkene.

Porsche er kanskje den hotteste takbyggeren akkurat nå. Det vil si, produsenten heter CTS, Car Top Systems, men er heleid av Porsche etter at Pininfarina trakk seg ut av dette gamet. Det er de som bygger taket til den nye Astra cabriolet. Selve taket er tre-delt, i motsetning til de fleste til nå, som har vært to-delt.

Opel/CTS-løsningen betyr dels at det er lettere å stable bitene når de ikke er tak, slik at det blir bedre plass i bagasjerommet. Men minst like viktig er at bilene ikke lenger behøver designes med den lange, lett misformede hekken som for eksempel har preget Peugeot 206 CC eller Megane CC (der takene kommer fra henholdsvis Heuliez og Karmann).

Opels er forresten ekstra omfattende, for til sammen har vi fem bevegelige deler her, tre som utgjør selvet taket, mens to til dekker deler av området rundt baksetet, og forandrer også posisjon ettersom taket er oppe eller nede.

Astra-rivalen, VW Eos, har et tak fra Webasto, og såpass stor vil produksjonen av denne bilen bli, at Webasto bygger en egen takfabrikk nær VW-fabrikken i Setubal, Portugal, der bilen skal settes sammen. Til Volvofabrikken i Udevalla blir derimot takene sendt fra Webasto-fabrikken i Tyskland før de blir montert på den nye C70.

Taket til Opels Tigra er forresten såpass omfattende at Opel fant ut at det var like greit å la hele bilen settes sammen på den franske Heuliez-fabrikken.

Edscha heter den femte europeiske foldetak-produsenten. Den har ikke mange kunder nå, men vil få en BMW neste år (3-serie?), og det fortelles at også den nye Peugeot 207 CC vil få taket sitt derfra. Mitsubishi har derimot valgt Webasto og Nissan har gått til Karmann for sine nye.

Med den forholdsvis eksplosive økningen i interesse for nedfellbare ståltak (under 100.000 slike biler i 2003 – man regner med 220.000 i år), var det i grunnen passende at de som så godt etter også fant pioneren på årets Frankfurtutstilling.

For å fylle opp litt gulvplass hadde arrangørene laget en egen designavdeling. Og der fant vi en av de Peugeotene fra 1934-årene som ”oppfant” dette systemet. Det tok tid før noen fulgte opp ideen, men 70 år etter ser det ut som det endelig skjer noe.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: