[]
[] [firmabil.no] []

Bilbønn til ny tysk regjering


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Den tyske bilindustrien, samlet i Frankfurt – både de som bygger biler og de som er underleverandører – er kommet med en sterk bønn til den regjeringen som kommer etter helgens valg: ikke gjør regelverket mer komplisert.

Hele Europa må holde seg til rammer og regler godtatt og/eller antydet av Brüssel. Men den tyske regjeringen har hatt en viss tendens til å skjerpe en del av det regelverket som kommer fra EU.

”Slutt med det”, ber den samlede tyske industrien om. ”Det koster jobber”. 

Den sittende kansleren, Gerhard Schröder, fikk med seg meldingen da han forserte Frankfurt-utstillingen åpen sist tirsdag. Med hver syvende tyske arbeidsplass avhengig av en levende bilindustri, sier det seg selv at man vanskelig overhører en samlet bønn fra denne bransjen.

Opposisjonen har allerede lovet at nye lover som kommer fra EU skal overføres direkte til tysk lovgivning uten at det skal skje noen skjerping underveis, så det er egentlig bare den sittende regjeringen som fått pepper. Spesielt den grønne miljøministeren, Jürgen Trittin, som har krevd såpass kontroversielle detaljer som partikkelfilter på dieselbiler, og forbud mot de største og tørsteste SUV’ene. Slikt er ikke populært i Tyskland.

Men det er klart at når industrien peker på at den må møte forskjellige standarder for USA, Japan og Europa, og i tillegg kanskje en helt egen for Tyskland, forstår de fleste at dette er komplisert. Og for en bilprodusent, med lange livssykluser og enorme investeringer, sier det seg selv at stabilitet i regelverket er av stor betydning.

Samtidig ligger det selvfølgelig i kortene at det er deler av den forslåtte subsidieringen som ikke er spesielt velkommen. En foreslått fiskal belønning for hybridbiler, vil bare komme Honda og Toyota til gode i første omgang – og vil på sikt, frykter de tyske produsentene - komme på bekostning av dieselmotor-utvikling.

Det blir selvfølgelig galt når politikere skal leke bilkonstruktører, men like galt blir det når produsentene skal leke politikere.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: