Agnelli holder på Fiat
Fiat fikk en, kanskje ikke helt uventet, støtte igjen i slutten av uken. Agnelli-familien går inn med 535 millioner Euro for å beholde det praktiske flertallet i selskapet. Agnelli var en av grunnleggerne av Fiat på slutten av 1800-tallet. Familien har alltid vært sterkt representert i ledelsen av selskapet, selv om de har vært mindre synlige etter at Giovanni Agnelli, Advokaten og vel det nærmeste Italia har vært en keiser siden Romertiden, døde for noen år siden. I dag er det nevø-siden som er representert i driften, John Elkan er visepresident og Lapo Elkan er sjef for merkevarebyggingen. Men selveste sjefen er hentet utenfra, heter Sergio Marchionne, og har fått masse tillit fra de som betyr noe: investorene på børsen. Med mer enn 30 prosent har Fiat-aksjen steget de siste seks månedene, og si hva du vil om gode eller dårlige biler, det er interessene til aksjonærene, og ikke til motorjournalistene, som er viktigst i dette gamet. Det har lenge vært kjent at en rekke kreditorbanker skulle bytte gjeld i aksjer på denne tiden, og dersom det ikke skjedde noe fra Agnelli-siden ville det bety at bankene eide 26 prosent i Fiat og kunne, som en blokk, stemme ut Agnelliene, dersom de ville. Det har ikke vært klart hva Agnelli-familien ville, men ved hjelp av et genial sjakktrekk er de tilbake igjen, med mer enn 30 prosent av aksjene etter siste ukes oppkjøp. Det er gjennom familiens investeringsselskap Ifil (som Agnelliene eier 52% av) at de styrer sine Fiat-aksjer. Men det var via deres private, heleide investeringsselskap Exor, de gjorde den kjappe dealen. Tidlig i sommer kjøpte Merrill Lynch, åpenbart for Exor, noenogåtti millioner Fiat-aksjer for kurs litt over 4 Euro. Nå er de ført tilbake til Exor og videre til Ifil for en pris langt under dagens på nesten € 7,50, slik at ikke bare er familien tilbake i førersetet, men de har også kunnet hente seg en skikkelig aksjegevinst både til Exor og Ifil. Bankene må på sin side betale over 10 Euro pr. aksje når de neste uke skal bytte gjeld mot aksjer – og det er den prisen mange regner med at markedet også kommer til å legge seg på om ikke så lenge. Selv om dette ser ut som en sylskarp, rent forretningsmessig transaksjon, er det nok ikke tvil om at også følelsene er med i bildet her. Jeg traff en rekke Agnellier på Punto-debuten for 14 dager siden, alle ga vel klar beskjed om at slekta fremdeles var Fiat, i medgang og i motgang. Men det gjør jo ikke noe å tjene noen kroner på lojaliteten og følelsene heller. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |