[]
[] [firmabil.no] []

Ny tidmåleliste for fremtidens billakk?


Tor Ivar Volla - MotorBransjen

Harald Rømcke er innehaver av og daglig leder i Rømcke Billakkering AS, et av landets største billakkeringsverksteder. Og selvsagt kommer han til å delta på Norges Bilbransjeforbunds ”Bilbransjedagene 2005” på Golsfjellet førstkommende fredag.

Som så mange andre i sitt fag er Rømcke svært opptatt av billakk-bransjens rammevilkår og videre utvikling. Men i motsetning til mange andre setter han også sine tanker ned på papiret. Her gjengir vi hans synspunkter på dagens tid- og målelister for billakkerere i form av et brev han har tilsendt Norges Bilbransjeforbund – vi synes det er like greit at andre deltakere på konferansen får et innblikk i Rømckes tanker før Bilbransjedagene går av stabelen. 


Tid og målliste for billakkering anno 2005

Hvordan fungerer takseringssystemet DBS for billakkering i dag, i forhold til når markedet tok dette i bruk?

Svaret er at arbeidsteknikk og arbeidsmetoder er i ferd med å bli endret med akselererende tempo. Bilprodusentenes produksjonsmetodikk har endret seg, samt at billakkeringsfirmaene nå må tilpasse seg vannfortynnbar teknologi meget raskt. Når DBS-systemet ble innført var dette et gjennomsnittsystem basert på tidsstudier av flere verksteder i Sverige. Norges Bilbransjeforbund og forsikringsbransjen gikk sammen om norsk tidsstudie.

I senere tid har arbeidsmetodene og materialvalg forandret seg merkbart i forhold til det som systemet opprinnelig var bygd opp etter, ref. lakkdelen. Systemet kan om kort tid bli for gammelt og for vanskelig å endre til at bransjen kan være tjent med forsatt bruk over flere år.

Skillet mellom skade og lakk vil også om kort tid bli forandret. Sparklede deler og oppbygningen fra bart karosserimetall vil muligens være overlagt lakkavdelingen som et forarbeide i forhold til det vi ser i dag. De oppbygninger og materialvalg som bilprodusentene nå begynner å forlange, fanges ikke opp av DBS. At ståtid kommer til å øke er ingen tvil. Tørketiden på eldre tradisjonell lakkoppbygging er lengre. Det er hovedsaklig grunningsmaterialene vi tenker på her.

Skal vi i Norge ta en ny tidsstudie? Eller trenger vi et nytt system som er bygd opp ut i fra andre verdier? Hvor lenge vil forsikring at bransjen skal bruke DBS-systemet? Trenger forsikringsbransjen og norsk bilbransje en debatt omkring takseringsprogrammet? Er dette lagd for det moderne samfunn vi er i? Det fungerer faktisk bra i dag, men spørsmålet er bare som sagt hvor lenge.

Min egen oppfordring er at forsikring og bilbransjen må ta en titt utenfor landegrensene på hva som finnes. DBS er ikke moderne og holder ikke mål for fremtiden, men det jeg er nødt til å presisere er at dagens tidsstudie må endres omgående og en prosjektgruppe må nedsettes for å se hvordan vi utfører de ulike bilprodusentenes krav nå og om noen år.

Disse punktene bør også være et interessant tema på fagkonferansen til NBF i september. Etter programmet å dømme er det flere foredrag som sikkert vil berøre dette . Det er derfor viktig at de tilstedeværende representanter og fagutøvere innen norsk bilbransje kan stille gode og løsningsorienterte spørsmål. Håper vi får en god dialog mellom bransjen, forbundet og forsikring, med et fyldig referat også til de berørte som ikke er tilstede.

Vel møtt!

Harald Rømcke

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: