[]
[] [firmabil.no] []

Button-gate mot løsning


Terje Ringen - BilNorge.no



I fjor vill han absolutt til Williams etter endt sesong, men det vil han ikke i år. Jenson Button har preget overskriften i motorsportpressen et drøyt år, men nå ser det ut til å gå mot en avklaring.

Det er Autosport som i dag melder at briten – som i sin tid ble oppdaget av norske Harald Huysman – skal ha fått klarsignal av Frank Williams til å inngå en langsiktig kontrakt med BAR Honda. Button gjorde sin debut for Williams i 2000-sesongen, men har siden kjørt to sesonger for Benetton/Renault og to for BAR Honda. Det har hele tiden ligget en opsjon for Frank Williams til å hente føreren tilbake til stallen sin under visse forutsetninger.

 

Kanskje, kanskje ikke…

I fjor sommer var Jenson Button svært innstilt på å kjøre for Williams i 2005-sesongen, på tross av at teamet han kjørte for ble nummer to i VM og Button selv var blant de få som så ut til å kunne utfordre et suverent Ferrari team. Men BAR Honda hadde en opsjon i sin kontrakt som medførte at Button pent måtte fortsette for teamet også denne sesongen.

Ved årsskiftet ble det kjent at Honda kjøpte seg inn i BAR-teamet, noe som betydde tøffere satsning fra den japanske produsenten. Sist sommer ble også en annen spekulasjon innfridd – BMW kjøpte sveitsiske Sauber for å starte sitt eget team fra 2006. Dermed ble Williams, som siden 2000 har kjørt med BMW motorer, tvunget til å finne en ny motorleverandør. Som tidligere kjent falt valget på Cosworth i 2006 mens spekulantene mener de har klar en avtale med Toyota som leverandør fra 2007-sesongen.

 

Tyst

Ingen vil foreløpig uttale seg offisielt, verken om Button eller motorspekulasjonene. Autosport antyder at både Button selv og BAR Honda må ut med et multimillionbeløp for at Williams skal fristille Button. Den 25-årige briten har vist seg som en dyktig fører, og hans aksjeverdi har nettopp sunket etter alt dette oppstyret. Hvis noen da i det hele tatt tør forsøke seg på å lage en kontrakt med ham etter alt rotet.

Dermed ser det ut til at Jenson Buttom og Rubens Barrichello kjører hver sin BAR Honda neste sesong. Williams har også fristilt Nick Heidfeld som går til det nye BMW teamet, og dermed sitter Williams kun igjen med Mark Webber av de faste førerne. Kanskje får da tredjefører Antonio Pizzonia en gylden mulighet, eller kanskje velger de å satse på unge Nico Rosberg som også er testfører i teamet samtidig som han sloss om sammenlagtseieren i GP2 mot sin landsmann, Heikki Kovalainen.

Det skal også bli interessant å se hvem som kommer opp med den beste motoren når reglene neste år endres slik at den skal benyttes V8’ere på 2,4 liter i stedet for dagens 3,0/V10. Cossworth har i alle fall solid erfaring med V8’ere, så kanskje Button igjen ønsker å bytte stall når 2007 nærmere seg?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: