Ungdommelig, sporty og vennlig – nye Kia Rio
Den nye Kia Rio lanseres i Norge i oktober, og prisene er klare. Nye Kia Rio er utviklet og produsert med tanke på den tøffe konkurransen i den europeiske småbilklassen. – I Kia Rio er det mer plass, mer kraft, høyere ytelser, lavere støy, mindre forbruk og mer komfort. ESP og klima er standard i Norge, og bilen imøtekommer de strenge sikkerhetskravene i EuroNCAP med en forventning på fire stjerner. Nye Kia Rio er en del av den nye generasjonen Kia, og bygger videre på den utrolige utviklingen Kia har hatt de siste to årene med Sorento, Picanto, Cerato og Sportage, understreker Dag Asbjørnsen, direktør i Kia Bil Norge AS. Kia i Norge forventer å selge 150 Kia Rio de tre siste månedene i 2005, og 600 biler i 2006. Kia Rio leveres både som firedørs sedan og femdørs kombi. Det forventes at bestselgeren i Norge vil være femdørs-varianten, mens sedanen blir bestillingsvare. – Bilens design understreker Kias kjennetegn som ”Young, Sporty & Friendly”, sier Kia-direktør Dag Asbjørnsen.
Større og sterkere Kia Rio er 50 mm høyere, 15 mm bredere, og har 90 mm lengre akselavstand enn forrige modell. Hodehøyden er på henholdsvis 1005 mm og 960 mm i forsetet og baksetet. Benplassen er 1085 mm foran og 870 mm bak og skulderbredden er tilsvarende 1360 mm og 1350 mm. Kia Rio har tatt mål av seg til å være størst i klassen. Den tilhører småbilene i B-segmentet, som omfatter Skoda Fabia, Toyota Yaris, Volkswagen Polo og Mitsubishi Colt blant annet. Kia Rio leveres med tre helt nye og kraftfulle motoralternativer – to bensinmotorer og en diesel. Kias nye 1,5-liters dieselmotor bruker common-rail teknologi og variabel turbogeometri (VGT), og utvikler 110 hk ved 4000 o/min og et dreiemoment på 235 Nm ved 2000 o/min. Dieselmotoren har meget lave CO2-utslipp, målt til 116 g/km og tilfredsstiller Euro4-kravene. Kia Rio lanseres også med to 16-ventilers bensinmotorer. Kia Rio 1,6-liters bensinmotor har ”Continuously Variable Valve Timing”, eller variable ventiltider på godt norsk. Den leverer 112 hk ved 6000 o/min og et dreiemoment på 146 Nm ved 4500 o/min. Kia Rio leveres også med en helt ny 1,4-liters bensinmotor, som yter maksimalt 97 hk ved 6000 rpm og et dreiemoment på 125 Nm ved 4700 o/min. Med bensinmotoren kan Kia Rio leveres både med manuell femtrinns gearkasse og firetrinns automatisk gearkasse. Med dieselmotor leveres bilen kun med manuell gearkasse.
Høy sikkerhetsgrad Kia Rio leveres med ESP som standard, et av norske myndigheters krav til en ”sikker bil” (i følge www.sikkerbil.no). Kia Rio blir i Norge levert med seks kollisjonsputer, to i front, to på siden og to gardin-kollisjonsputer, samt aktive hodestøtter foran. Kia Rio har firekanalers bremsesystem med firesensors ABS og elektronisk bremsekraftfordeler (EBD). Ventilerte bremseskiver foran og vanlige bremseskiver bak sikrer en stabil bremseeffekt. I konstruksjonen av bilen er også fotgjengernes sikkerhet ivaretatt. I utviklingen av nye Kia Rio har ingeniørene fokusert på å redusere støy og vibrasjon. En rekke forbedringer er gjort med tanke på kjørestøy, motorvibrasjon- og støy, vindstøy, kjøleviftestøy og eksos-støy. Resultatet løfter Kia Rio til toppen av sin klasse med kun 64,5 dB ved 110 km/t, ifølge Kia Norge. Kia Rio leveres med et høyt standardnivå allerede på LX-varianten, og velger man den bedre utstyrte EX-varianten er listen over standardutstyr relativ lang. I tillegg kan man velge flere utstyrspakker, som medfører oppgradering i både farge og design på dashbord, stoff og instrumentpanel. I utviklingen av nye Kia Rio fikk designerne i oppgave å lage en bil som var ”dynamisk, ungdommelig, aggressiv, sporty og kraftig”. – Målgruppen for Kia Rio er yngre bilkjøpere, og dette preger bilens utseende. Samtidig har designerne klart å lage en meget strømlinjeformet bil, med en luftmotstand målt ned til 0,32 Cd, forklarer Dag Asbjørnsen. Kia Rio er utviklet og designet i Europa, og det har tatt 37 måneder fra start til ferdig produkt. Produksjonen foregår i Sør-Korea.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |