C70: sikker som en Volvo
Volvo inviterte oss til sitt sikkerhetssenter i Torslanda hvor vi fikk bivåne en kollisjonstest mellom en XC90 og en åpen C70. Sikkert rått parti, tenkte vi. Det er seks år siden Volvo åpnet sitt sikkerhetssenter utenfor Göteborg. 700 millioner SEK ble investert i anlegget som er det mest moderne i hele Ford-konsernet og som derfor benyttes flittig av alle merkene i familien. Hvert år smelles det mellom 375 og 425 biler her, bare 1/3 av dem Volvoer. Hver smell har en prislapp på 250.000 kroner (i tillegg til hva selve krasjobjektene koster, og det er ikke småtteri hvis man snakker håndbygde pre-produksjonsbiler). Det går med 2 uker til forberedelser og like lang tid til analyser i etterkant.
Dobbel takt Volvo har stor tro på sin nye coupé-cabriolet som kommer på markedet neste vår. C70 bygges i Uddevalla og er et samarbeidsprosjekt med Pininfarina. Mens gamle C70 hadde en salgstakt på 8000 pr år, legges det nå opp til en produksjonstakt på det doble. 50% forventes solgt i USA som er et stort marked for 4-seters cabrioleter. 40% av alle trafikkulykker er i følge Volvo frontkollisjoner, og siden C70 deler frontkonstruksjon og kompakte, tverrstilte motorer med V50/S40 er den svært sikker på dette feltet. Største fare når du kjører åpent, er selvsagt rundvelt. Kun tre av 100 kollisjoner ender på taket, men Volvo har likevel bygget inn en rekke sikkerhetstiltak for å beskytte passasjerene som skulle havne i den verst tenkelige situasjonen.
Mange elementer Beltene har fått en optimal plassering for å holde passasjerer med forskjellig høyde på plass. En sensor midt i bilen registrerer om vinkel og vinkelhastighet antyder at den er i ferd med å tippe over. I så fall strammes belter, kollisjonsputer aktiviseres og veltebøyler spretter opp – enten taket er lukket eller åpent. Legg til solide, hydroformede A-stolper og myke flater i interiøret - og du har en av de aller sikreste cabrioleter som noensinne er laget. På kollisjonstesten vi fikk overvåke kjørte en C70 i 25 km/t mens en kryssende XC90 traff den midt i siden med en hastighet på 50 km/t. Selv om den store SUV’en påførte cabrioleten relativt store materielle skader, så de ombordværende kollisjonsdukkene ut til å slippe relativt uskadd fra hendelsen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |