Vi har kjørt C6
LANSERING: En eksklusiv gruppe med journalister har i dag hatt sin første tur bak rattet på Citroëns nye C6. Bilen virker lovende, men salgsmålene er svært beskjedne. Jon Winding-Sørensen er en av de utvalgte som har kjørt nye C6. Bilen har Citroëns hydrauliske avfjæring som har blitt vesentlig videreutviklet siden han kjørte det samme systemet i DS for snart femti år siden. Etter en kort prøvetur er førsteinntrykket at dette er en meget bra bil med ekstremt god støydemping, selv i høye hastigheter på motorvei. Dette til tross for at sidevinduene er rammeløse. Vår utsendte meddeler også at det er tydelig forskjell på standard og sportsinnstilling. Drivlinjene er kjente fra Peugeot (og Jaguar), men selv om C6 deler plattform med 607, er du ikke i tvil om hvilket merke denne bilen tilhører. Den skiller seg også markant ut fra samtlige tyske konkurrenter på utseende og egenart.
Beskjedent Citroën legger opp til en årstakt på 20.000 C6. Når vår mann spør den norske Citroën-organisasjonen om salgsmål, får han nokså vage svar. ”De ler rått når jeg foreslår 300 og synes nok også 50 biler i året er optimistisk. Dette må skyldes posisjonen Citroën har i dette segmentet, for bilen har fortjent en langt bedre skjebne,” konkluderer Bils redaktør som lover en fyldigere presentasjon av C6 i en kommende utgave av Bil. Siden det kun er V6 bensinmotorer som tilbys ved norsk lansering i januar, starter prisene på nesten 700.000 kroner, noe som betyr et beskjedent potensiale. Men etter hvert som mindre motorer lanseres, både for diesel og bensin, bør vel C6 i alle fall kunne utfordre Peugeot 607 som hittil i år er solgt i et antall av 76 biler. Appell har den i alle fall til de som liker fransk eleganse. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |