[]
[] [firmabil.no] []

Europa-reg, nesten som i fjor


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Etter august er registreringsvolumet i Europa nesten helt identisk med fjorårets. En halv prosent, eller 56.000 biler etter fjoråret er ikke så galt allikevel.

Nå er ikke ACEA, sammenslutningen av europeiske bilprodusenter, bare ganske treig på å telle, de tar seg sommerferie der også, så denne gangen har de slått sammen både juli og august. Bryter vi opp tallene på en og en måned gikk bilsalget 1,8 prosent tilbake, etter å ha økt med 4,5 prosent i juli. Men i august var markedene tilbake og tallene forteller om 7,5% opp. 

Det er med andre ord ikke urimelig å tro at etter september vil 2005 være større enn tilsvarende 2004.

I juli var det bare to av de fem store markedene som viste en økning: Italia og Tyskland. Men i august var det bare Storbritannia av de fem som var synkende, de andre økte og til dels ganske solid. Italia med 12,7 prosent, Tyskland med 11,7, Spania med 9,5 og Frankrike med 7,7 prosent.

Når vi ser på hva fabrikkene har klart, legger vi merke til at Renault fremdeles er Europas største merke, på tross av at de har gått tilbake og VW øker, ligger de fremdeles 25.000 biler foran tyskerne akkumulert. Den posisjonen kan også ryke nå i september.

Hos VW har alle merkene, bortsett fra Seat, økt i år, og i august alene var gruppen nesten 20% opp, til og med Seat hadde et pluss da. PSA har sunket, Citroën riktignok med nesten ingen ting, og i august var Citroën 16 prosent opp, en av markedets sterkeste prestasjoner. Ford har gått tilbake totalt, Opel er nesten flat og Renault er negativ, uten signaler på august-opptur. Fiat er fremdeles solid i minus, selv om nisjemerkene Lancia, Ferrari og Maserati ligger foran, akkumulert.  Og Daimlerchrysler ligger også under, lyspunktet er volumet på Smart som er nesten 9 prosent foran det akkumulerte 2004 så langt.

Hos BMW peker alt oppover, det samme hos Toyota, men mye mindre bratt. 2,3 prosent opp så langt i år er ikke dramatisk, og konsernet ligger fremdeles på 8. plass blant alle industrigruppene – så vidt foran BMW/Mini. Mazda er for øvrig den eneste fra Østen som ikke klarte å få opp farten i august heller, der endte de 9,6 prosent under fjorårets august, mens alle de andre fra Korea og Japan kom i solid pluss.

Jeg gleder meg til å kunne fortelle at etter september ligger vi foran fjoråret. Gi ACEA tre uker, så er kanskje de tallene klare.

SE DETALJENE HER


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: