[]
[] [firmabil.no] []

Trangt om gulvplassen hos VW


Terje Ringen - BilNorge.no



LANSERING: Det blir ikke noen lett oppgave å være VW-selger nå som nye Jetta skal inn i et allerede rikholdig sortiment. Faren er at kundene blir forvirret når de skal velge mellom Golf, Golf Plus, Touran, Jetta eller Passat.

Utseendemessig har Jetta mye til felles med Passat. Sett bakfra har den en høy hoftelinje med dekorative lykter (LED) hentet fra storebror. Fronten er hentet fra Golf GTI, dog pakket inn i krom slik at den gir et nobelt inntrykk som slett ikke er ulikt det du finner hos Passat. Panseret er noe kortere enn på Golf, og det har medført et rommelig interiør og et ”hav av et bagasjerom” på 527 liter.

Oppsettet er sportslig med hjulopphengning hentet fra GTI. Støydempingen er vesentlig bedre enn på Golf, og selv om vi ikke hadde med støymåler på turen, var undertegnede og Dagbladets bilreporter enige om at den med stor sannsynlighet leverte mindre hjulstøy enn en Passat.

 

Gammel kjenning
Selv om Jetta har vært borte fra vårt marked i mange år, har navnet toppet VW-statistikken i USA hvor de ikke har falt for fristelsen til å forsøke seg med Vento og Bora (som begge har hatt et begrenset publikum i Norge). Nå er det en så å si identisk bil som skal selges på alle kontinenter, og produksjonen foregår i Mexico.

Harald A. Møller forventer at Jetta skal konkurrere i Passat-segmentet, og dersom kundegruppen er enig i det vil den fremstå som et prisgunstig alternativ til Avensis, Vectra, Mondeo og Passat. De fleste vil velge biler med 1,9TDI eller 1,6FSI (50/50 diesel/bensin) og importøren forventer at de mest populære utstyrsnivåene blir Comfortline eller Sportline, mens 20% velger den rimeligere Trendline. 4Motion er ikke noe tema for Jetta.

300 biler er målet i år, og for 2006 er lista lagt på 1.000. Når importøren den målsetningen, vil omtrent hver tiende sedan som selges i Norge være en Jetta. Og da blir kanskje Volkswagen Norges mest solgte merke?


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: