En enda Større Tysk Løsning?
Financial Times skrev i går (etter at tyske Focus hadde antydet noe tilsvarende) at også Daimlerchrysler var i samtaler med VW om eierskap fram og tilbake. Selvfølgelig øker det spekulasjonene om en ny økonomisk nasjonalisme i Tyskland. Bare dager etter at Porsche fortalte om sine VW-planer: et 20% eierskap i fetteren, kommer Financial Times og forteller at samtaler mellom VW og Daimlerchrysler har pågått i lang tid, at intet fremdeles er avtalt eller avgjort men at stemningen er god og at begge parter er åpne for nye runder. Det skal ha vært VW-sjefen Bernd Pischetsrieder som startet samtalene, først med DC-sjefen Jürgen Schrempp, men etterhånden ble Dieter Zetsche også blandet inn. Zetsche overtar hele DC-konsernet den 1. januar. Avisen skriver at disse diskusjonene startet samtidig som VW hadde en spennende dialog med Abu Dhabi – som imidlertid ikke resulterte i det tyskerne hadde håpet på. Også Christian Wulff, statsministeren i delstaten Saxen, som er største aksjonær (med 18 prosent) i VW var også med på samtalene og kan nesten høres ut som kilden til artikkelen, siden han er den eneste som uttaler seg under fullt navn. Nå er det masse detaljer her man ikke kjenner, men det er også mange kjente elementer som kan lede til nye spekulasjoner. For eksempel maktkampen mellom Ferdinand Piëch, Porschearving og styreformann hos VW, eller kunnskapene om hva som hente sist en lokal regjering skulle prøve å føre flere bilfabrikker sammen: British Leyland er ikke akkurat noen suksesshistorie. At det er den legendariske verdiødeleggeren Jürgen Schrempp som var med på de første samtalene burde jo også gjøre en og annen aksjonær litt betenkt. Man kan selvfølgelig spørre hva disse to konsernene kan tjene på å begynne å samarbeide eller om hvor lavt samarbeidsnivået må ligge for at ikke europeiske eller amerikanske anti-kartell myndigheter begynner å legge seg opp i dette. Financial Times føyer lakonisk til at ”det sitter sikkert allerede noen nå og designer den neste PMW’en. PorscheMercedesWagen. Den skal konkurrere med BMW, den eneste tyske bilfabrikk fornuftig nok til ikke å la seg blande inn i tysk innenrikspolitikk.” Artikkel fra www.firmabil.no URL: |