Bilsalget litt ned
Personbilsalget i september ble 8.795 enheter – 525 færre enn i fjor. Som vanlig toppes statistikken fra Opplysningsrådet (OFV) av Toyota og VW, men de neste plassene er litt uvanlige denne måneden. Vi finner nemlig Peugeot der de sikkert selv føler at de hører hjemme – på tredjeplass. 98 biler bak det franske merket følger Audi, og tett bak dem Ford og Volvo. Opel som har vært nærmest de to store hittil i år, er på en relativt beskjeden 7. plass i september. Tar vi utviklingen hittil i år er Opel fortsatt på pallen med 6,9 markedsandel. Norges mest solgte merke de siste årene, Toyota styrker ledelsen og har nå en markedsandel blant personbilene på 15,7% mot Volkswagens 12,8. Ford og Peugeot er nærmeste utfordrere til Opel med henholdsvis 6,5 og 6,3 prosent. Premium brand kampen ledes av Audi med 5,7% andel av personbilene, men de følges hakk i hel av sine tre tøffeste konkurrenter, Volvo (4,9%), BMW (3,4%) og Mercedes (3,3%). 10. plassen holdes fortsatt av Suzuki (3,2%), og med spenstige nye modeller bør de klare å holde stand ut året. Varebilsalget tilhører i stor grad Volkswagen som har et antall modeller å fordele salget på. De har et forsprang på 860 biler til Toyota på andreplass, men tendensen er klinkende klar: VW har økt varebilsalget med 52,1% hittil i år mens Toyota er pluss 9,3%. Det totale varebilsalget ligger 12,8 prosent over tilsvarende periode i fjor. LES MER HOS Opplysningsrådet for Veitrafikken Artikkel fra www.firmabil.no URL: |