[]
[] [firmabil.no] []

Bilaksjer pop igjen


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no

Det har vært en positiv utvikling på bilaksjer siden mai. Den gang var indexen på 95, da forrige uke var slutt lå den på 130.

Det er FTSE Eurofirst 300 (der også bil- og bildelprodusenter måles) som produserer denne indexen, som ikke nødvendigvis forteller at det går så veldig godt med bransjen, men at papirene begynner å bli interessante for investorer igjen.

Nå er det riktignok mange tegn som tyder på at disse ikke akkurat er av den langsiktige sorten. Vi så det den siste uken, da de utrolig dølle historiene om VW + Porsche er sant begynte å komme, løp investorene ut av VW-aksjene, og gikk tilsynelatende inn i en rekke franske bil-papirer isteden.

Man så det også på Daimlerchrysleraksjene. Onsdag begynte det å gå rykter om selskapets planer om kutt av arbeidsplasser. På tross av at vi snakker 8.500 jobber bort bare i Tyskland, reagerte markedet med forsiktighet. Og da planene ble offentliggjort torsdag datt børsverdien av selskapet med ytterligere 2,4 prosent på tross av at alle regnet inn et høyere utbytte pr. aksje både i 2006 og 2007. Det er for lang horisont for inn-og-ut kunstnerne.

De nye planene satte også nytt fokus på 4Motion Plus planene til VW, som går ut på det samme, men som er atskillig mindre aggressive. Så etter at VW-aksjene fikk skikkelig juling i skyggen av Porsche, ramlet de ytterligere 2,4 prosent da man begynte å sammenlikne VWs kost-kutt planer med Daimlerchryslers.

Det er for øvrig verd å merke seg at vidunderaksjen til Porsche, en av de mest solide i Europa, som sto forholdsvis stille under de første VW/Porsche dagene, plutselig ramlet 10,4 prosent før de tok seg inn igjen, og endte uken med minus 5,6 prosent.

BMW på sin side steg med 4,1 etter å ha høstet lovord for mye av det de drev med, og spesielt deres selvstendige holdning. 

Men med de store tyskerne ned var det altså opp til de andre europeerne å få flagget enda lenger enn til topps, for å få totalindexen opp. Renault endte mer enn 5 prosent opp, og PSA la på seg med 5,6 prosent, selv om begge hadde et marginalt drop på ukens siste børsdag. Fiat, fjernt på andre siden av Alpene, er imidlertid fremdeles Europas mest spennende bilpapir og økte denne uken med 2,6 prosent til € 7,42.  Det er ikke mer enn 6 måneder siden den aksjen kostet 4,50.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: