Ris til egen bak
Det er svært mange som har meninger om tunge kjøretøyer, lastebilsjåfører og hvordan disse burde oppføre seg her i landet. Ved å lese i dagspressen blir Ola og Kari Nordmann til stadighet minnet om at transport bør foregå alle andre steder enn på veien, lastebilsjåfører er brautende og gir blaffen i andre trafikanter og at alle lastebiler er en potensiell fare for vanlige trafikanter. Dette er like feil som å si at alle håndverkere jukser, alle restauranter driver med svart arbeid, alle på bygda steller med hjemmebrent eller alle med en annen hudfarge er farlige. Norske yrkessjåfører holder etter min mening en svært høy standard. Det er de nødt til å gjøre i et land som har de dårligste veiene i Europa, samtidig som vi har blant de høyeste totalvektene og hastighetene. Legger vi til at det i store deler av året også er svært vekslende føreforhold, må man ganske enkelt være en god sjåfør for å lykkes. Hvor kommer så slike negative påstander om lastebiler og lastebilsjåfører fra? Kanskje fra den lille gruppen av sjåfører som ikke oppfører seg som den skal, for det er med yrkessjåfører som med andre yrkesgrupper; det finnes alltid noen råtne egg i kurven. Bare synd at det ofte er denne minoriteten som blir lagt merke til, og som sørger for at menigmanns negative oppfatning av lastebilsjåfører opprettholdes, eller enda verre – forsterkes! Her om kvelden var jeg på vei hjem fra "Jessheim International" (Gardermoen). På motorveien ved Kløfta tok jeg igjen to vogntog som holdt "fartssperrehastighet". I det jeg nærmer meg bakfra, legger det bakerste vogntoget seg ut i forbikjøringsfila. Hans fartssperre er antagelig stilt 1 km/t raskere enn den forankjørende. Resultatet blir at vedkommende blir liggende å sperre undertegnede og en rekke andre trafikanter i mange kilometer! Dette skaper dårlig inntrykk av lastebilnæringa og er etter min mening bare tullball. Man kommer ikke raskere fram på denne måten, man skaper bare irritasjon blant andre trafikanter. Et annet problem er stressede buss- og lastebilsjåfører som ligger og trykker tett opp til forankjørende. Dette er ikke bare skremmende for de som sitter i en liten personbil, det er også direkte farlig! Selvfølgelig er det irriterende å havne bak en personbil som holder lavere fart enn en selv, men det eneste fornuftige å gjøre er å legge seg med riktig sikkerhetsavstand til forankjørende, roe det hele ned og vente på en trygg mulighet til å komme forbi. Nå når mørketiden er over oss er det viktig å sørge for at bilens lys er i orden, og at det brukes riktig. Det er for eksempel ikke tillatt å benytte tåkelysene foran i kombinasjon med nærlys, med mindre tåke eller kraftig snø gjør det nødvendig. Det kan nemlig føre til at møtende trafikk blir blendet.
Alle yrkessjåfører er tjent med at yrket deres får en høyere status. Sjåførenes egen mulighet til å påvirke det, er å sørge for en mest mulig korrekt og trafikksikker oppførsel på veien. Ikke la noen få råtne egg ødelegge for den store majoriteten, nemlig dyktige og oppegående yrkessjåfører, de jeg bruker å kalle mine hverdagshelter. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |