[]
[] [firmabil.no] []

Messe


Jon Winding-Sørensen - redaktør



Hvorfor ser denne herren så fornøyd ut?
Jo, bildet er tatt på Porsche-standen i Frankfurt. Bilutstillinger er det beste han vet og det er allerede dag to. Dessuten er han midt mellom to store selskap: Designers Night var i går og Interior Motives' kveld for de yngre og kommende designerne er om bare noen timer. Og er det noe han liker så er det å snakke med folk som både kan kombinere høyre og venstre hjernehalvdel – menneskelig cross-over – og som er med på å forme bilens fremtid.

Dessuten har han nettopp fått greie på det han kommenterer nederst i denne spalten. Med andre ord: Hva skulle han sett ut som, om ikke fornøyd?

Manglet
Underlig, forresten, oppi stigende oljepriser og bekymring for tilførsel av nok diesel, så var det disse to temaene som manglet fullstendig på årets Frankfurt-utstilling. Dieselmotorer blir det flere og flere av, og antall store, bensinslukende biler bare øker.

Best illustrert av Audi som dreper en av verdens mest intelligente biler, A2, men som i den andre enden kommer med Q7, 13 meter lang, 7 tonn og et forbruk du kunne fyre opp et middels sykehjem med. Omtrent. Cirka. Nesten.

Men det er bare å slå fast. Privatbilisme er noe av det mest egosentriske og minst solidariske som finnes. Å prøve å endre på de holdningene som er ute og går der, er omtrent som å forsøke å endre Tyngdeloven.
Og det er bare å tilstå: Alle disse negative sidene er jo også blant de jeg er så glad i.

Matte
Det var litt underlig å være på Punto-presentasjonen i Torino denne dagen. Da jeg kom til Italia første gang fikk jeg jobb på en fantastisk utstilling, som fant sted i den samme hallen som nå var bygget om til OL-kunstløp (og Puntopresentasjon).

Den gangen var det gamle Battista Pininfarina som hadde ansvaret for en presentasjon av Mote og Stil de siste 100 år. Med på laget hadde han blant annet en meget ung Tom Tjaarda som etterpå har en rekke fantastiske bildesign på samvittigheten.
Noe av det jeg husker nest best var – og dette var før elektronisk regnehjelp – at vi løste W=p'u der g2 er 0 og g3 er 4 for hånd, og bygget funksjonen som en tredimensjonal gipsfigur. Det jeg husker best var at Sophia Loren kom på besøk.

Mega
Flere ganger har jeg sagt at uten dere er vi ikke noe. Nå kan jeg nok en gang si at takket være dere er vi meget mer. Igjen.
For nå er nemlig lesertallene kommet for 1. halvår i år. Og de viser at i et marked med synkende oppmerksomhet for en rekke av spesialbladene, går Bil frem.
351.000 kunne fortelle oss at de leste Bil hver måned forrige gang MMI spurte. Ved siste måling er vi oppe i 363.000.

Den eneste andre av våre kolleger som meget forsiktig følger vår tendens er Auto Motor og Sport, der lesertallet var på 117.000, og nå er oppe i 118.000.

Ellers står kollega Autofil bom stille på 302.000, og Vi Menn Bil har sunket fra 317.000 til 298.000.

Fortsett å gi oss impulser, så skal vi fortsette å utvikle det største og beste norske bilbladet i den retningen du ønsker.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: