[]
[] [firmabil.no] []

De beste vinterdekkene


Knut Moberg d.e. - BilNorge.no



Alle er runde og sorte, så det er ikke mulig å se forskjell på gode og dårlige vinterdekk. Lytt derfor til andres erfaring. Det er surt å kjøpe feil dekk, for de skal følge deg gjennom flere sesonger.

Vinterdekk for Norden er ikke like alle andre dekk. I vinterlandet Norge settes det helt andre krav til dekkene enn i Mellom-Europa. I Norge skal dekket gi godt feste på snø og is, og det skal gi godt sidegrep på svingete og ikke minst glatte veier. Derfor har dekkene gjerne markerte skuldre.

Egenskaper på vått føre og når veien er fri for snø og is er ikke like høyt prioritert i Norge. Det er viktig i Mellom-Europa, der antall dager med skikkelig vinterføre er mye lavere. Mens tyskere og franskmenn mener det er viktig at vinterdekket skal tåle høye hastigheter og skal ha strålende egenskaper på våte veier (det blir mye fuktighet når veiene hele tiden saltes), er dette ikke så viktig i Norge.

 

Krev nordisk gummiblanding
Gummiblandingen skiller gode og dårlige vinterdekk. To dekk kan ha samme mønsteret men likevel oppføre seg helt forskjellig på vinterføre. Det er gummitypen dekkprodusenten benytter som avgjør om dekket er godt eller dårlig.

Det spiller mindre rolle om sommeren. Det er ved kulde man ser de store forskjellene. Har et dekk ”vanlig” gummiblanding, blir det stivt som harpiks ved kulde – og effekten blir sterkt redusert.

Ved å velge en mykere gummiblanding – gjerne av naturgummi – holder dekket seg mykt selv når det er kaldt. Og forskjellen er enorm. Bare de som har kjørt med dekk med feil gummiblanding i det kalde vinter-Norge vet forskjellen.

 

Det verste vinterdekket
For noen år siden hadde jeg en bil med en dekkdimensjon ingen produsent laget vinterdekk med nordisk gummi til. Jeg måtte derfor gjennom en vinter med vinterdekk laget for Mellom-Europa.

Og det ble en vinter jeg aldri kommer til å glemme. Bilen snurret rundt og dekkene sørget ikke for feste verken til siden eller ved akselerasjon. Det var dager da jeg ikke turte å bruke bilen.

Noen år senere snakket jeg med en dekkingeniør og jeg fortalte ham om min opplevelse.

- Ja, de piggfrie dekkene husker jeg svært godt, sa han. For jeg hadde ansvaret for utviklingen. Bilprodusenten kom med dekkdimensjoner som var helt nye. De hadde ikke fortalt oss detaljene og resultatet var at verken vi eller andre hadde produsert vinterdekk til bilen. For å hjelpe – fant vi noen gamle former og produserte noen vinterdekk med en gummiblanding vi bare normalt bruker i sommerdekk. Det ble bare produsert et lite antall – og vi fikk mange klager.

 

Anbefalte dekk
Velg dekk som anbefales for norske kjøreforhold. BIL har laget lista over de beste vinterdekkene. Grunnlaget er et stort antall dekktester gjennomført i Norden og ikke minst omfattende brukererfaring på en rekke biler i vinterhalvåret. Velger du dekkene etter lista, kan du være sikker på at du får et dekk som har gode egenskaper under normale norske vinterforhold. Våre vurderinger bygger på tester fra bl.a. Bladet Motor, Teknikens Varld, Aftonbladet, Expressen og Vi Bilägare.

 

Hva er ”det beste dekket”?

Det er ikke mulig å kåre noe ”det beste vinterdekket”. Tester viser da også at forskjellen mellom de beste dekkene er minimal – mens forskjellen mellom de beste og dårligste dekkene er meget stor. Velg på listen over de beste dekkene, og du skal få en god vinter.

 

Dette er en alfabetisk oversikt over de beste piggfrie- og piggdekkene (for personbil) utarbeidet av BILs redaksjon.

 

PIGGFRIE DEKK:

De beste:

  • Conti Viking Contact 3
  • Gislaved Soft Frost 3
  • Nokian Hakkapelliita RSi

 

Anbefales også:

  • Bridgestone Blizzak V50+
  • Goodyear UG500
  • Michelin X-Ice
  • Pirelli Icestorm
  • Uniroyal MS Pluss Soft

 

PIGGDEKK:

Anbefales:

  • Conti Winter Viking 1 og 2
  • Gislaved Nord Frost 2
  • Goodyear UG 500
  • Michelin X-Ice North
  • Pirelli Winter Carving

Du finner masse dekkstoff i Bil nummer 11 og MotorBransjen nummer 10.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: