[]
[] [firmabil.no] []

Den siste i rekken? "Ny" 9-5


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



LANSERING: De første produksjonsutgavene av den "nye" 9-5 trillet av båndet mandag i denne uken. Noen dager etter var vi i Sverige og kjørte de første eksemplarene.

Sannsynligvis er dette siste generasjon av Saabs egen 9-5. Den er 8 år gammel, men med de siste forbedringene holder den godt fremdeles.

Utvendig møter du den nye grillen, åpenbart hentet fra konseptbilen 9X. Men samtidig er hele fronten annerledes formet og antyder vel ting som er i ferd med å skje på fremtidige Saaber. Hekken er også forsiktig endret, med baklys som åpenbart skal være mer tysk-inspirert. I hvert fall diskuterte mekanikerne på Svenska Bil AB, som fikk ta ”vår” eksemplar i nærmere øyesyn, livlig om baklyktene liknet på Audi eller Mercedes. (Selv syntes jeg de liknet på SAAB).

 

Mer ryddig
Interiøret har det skjedd enda mer med. Hovedinntrykket er bedre oversikt og færre forvirrende knapper. Rattet viser tydelig hvordan man kan tjene på et effektivt samarbeide med storebror. Designmessig er det et SAAB-unikt styreredskap.  Men det innvendige, krans, eiker, senter med airbag og masse elektronikk og ledninger, kommer rett fra hylla til GM.

Styring ja. Her har det skjedd ting. Litt annen utveksling. Litt tøffere torsjonsstav. Litt andre fester av hjelperammen. Subtile små forandringer som resulterer i en helt annen styrefølelse, bedret stabilitet (eller følelsen av stabilitet) og en kjappere reaksjon når man drar i rattet.

 

Mange valgmuligheter
Kunststykkene som er gjort der foran merkes kanskje best når man kjører den nye 1,9 liters TiD motoren. Den er nok litt tyngre enn mange av de andre firerne, så egentlig skulle bilen understyre litt mer med den motoren. Kanskje gjør den det også, men det er overhodet ikke merkbart. Ofte når biler underslår slike naturlige tendenser ved hjelp av for eksempel overdempet servo eller underlig geometri, kan styringen bli ganske død. Det er det ikke antydninger til her.

Til sammen introduseres denne nye 9-5 serien med seks forskjellige motormuligheter, og forskjellige transmisjoner, med både sedan og kombi-muligheter og tre utstyrspakker (tror jeg).  Selvfølgelig er også fem-stjerners standarden fra EuroNCAP testen beholdt, viktigere er det at forsikringsselskaper forteller at dette er en sikker bil, også i virkelige kollisjonssituasjoner.

Levering nå.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: