[]
[] [firmabil.no] []

VW-løsning i dag?


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



De som bare leste Financial Times (spesielt tysklandsutgaven) fredag – eller Aftenposten søndag, vil tro at kampen om VW-tronen vil bli avgjort på dagens styremøte. Så enkelt er det allikevel ikke.

Financial Times har ligget utrolig tett og godt på Volkswagen de siste ukene. Det var for eksempel de som dro den store historien om at Daimlerchrysler luktet på et eierskap, og det var de som først fortalte om maktkampen på toppen, der et flertall så ut til å være klare til å hive styreformann Ferdinand Piëch.

Piëch er en tidligere, svært kontroversiell, sjef for VW, han er Porsche-arving, og blir sett på som arkitekten bak Porsche-fabrikkens oppkjøp i VW. Et oppkjøp som truer den andre storeierens, Nieder-Sachsen – den forbundsstaten der Wolfsburg befinner seg, posisjon.

En kamp om å bli kvitt Piëch har åpenbart senter rundt Nieder Sachsens statsminister, Christian Wulff, som har en naturlig plass i styret, siden han representerer 18 prosent av kapitalen. 

Fredag fortalte Porsche at deres innkjøpstur nå hadde resultert i 18,53 prosent av aksjene, at de var ute etter ytterligere 3-4 prosent de neste dagene, og at de kom til å kreve ”adekvat styrerepresentasjon”. Man regner med at de mener tre styreplasser, inkludert Piëchs. Men hva man også regner med, er at Porsche snart kan ha 25,1 prosent av kapitalen, og dermed ha en blokkeringsmulighet i styresaker.

Da Financial Times holdt sin opptelling torsdag, så det ut som det var et styreflertall for å sparke ut Piëch. Men fredag kunne fagforeningen fortelle at deres representant ville gå for Piëch, og plutselig kunne det se ut som om flertallet vipper den andre veien. 

De som håper på at VW kan frigjøre seg fra familiebåndene og endelig bli et europeisk selskap, og ikke en intra-tysk hyggelig familiegruppe, klynger seg til håpet om at masse møkk vil lande på Piëch nå som det er åpnet offentlig kriminell etterforsking av VW’s forrige personalsjef – en tett Piëch alliert - og at det vil være nok til å få fjernet ham.

Det dette på mange måter dreier seg om, er hvorvidt Deutschland AG, den tette kryssforbindelsen i tysk næringsliv, endelig skal oppløses og åpnes mot det internasjonale finansmiljøet. Den tyske regjering er sterkt for en liberalisering, regjeringens mann som nylig ledet arbeidet for å modernisere Tysklands finansmiljø, Gerrhard Cromme, sitter i VW-styret og kommer sikkert til å stemme mot Piëch i dag.

Så mens for eksempel Daimlerchrysler er blant de tyske selskapene som i dag vurderer om de skal endre sin formelle status til en Societas Europaea selskapsform, som blant annet innebærer endring av styrestrukturen og gir arbeidstakerorganisasjonene mindre innflytelse, sitter de oppe i Wolfsburg og er hjertens enige om at koselige familieforhold skal fortsette. Det er bare spørsmål om hvem som skal ha kontroll over familien, Porsche eller Nieder Sachsen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: