[]
[] [firmabil.no] []

Slalom i nye S600


Karl Eirik Haug - BilNorge.no



LANSERING: Vi har nettopp hjemkommet fra prøvekjøring av Mercedes’ splitter nye S-klasse. Blant de 30 bilene som var til disposisjon for pressen, skjulte det seg to stykk 600 med V12 motor, toppvarianten som først lanseres om et halvt år. Vi sikret oss selvfølgelig nøklene mens de andre journalister koste seg med espresso og småkaker.

Vi testet de 517 hestene på svingete veier fra St. Moritz i Sveits til Milano i Italia via landsbyene langs Como-sjøen. Dette er 17 hester mer enn utgående generasjon, som bidrar til intern akselerasjonsrekord på 4,6 sekunder fra 0-100. Kombinert med forbedret AIRMATIC fjæring og understell, føler man at man egentlig mestrer slalom i Alpene ufortjent bra.

De mest aktuelle modellene for Norge blir selvfølgelig den nye og kraftigere V8-motoren på 5,5 liter som med 388 hester nå akselerer på bare 5,4 sekunder mot 6,3 tidligere, samt S350 og S320 CDI (kommer våren 2006), nå med akselerasjoner fra 0-100 på henholdsvis 7,3 og 7,5 sekunder.

 

HiTech
Nye S-klasse kjennetegnes først og fremst ved gøyale og nyttige teknologiske dubbeditter, pakket inn i et ytre som helt sikkert får innpass i de fleste musikkvideoer. Som vanlig hos Mercedes er poenget ikke nødvendigvis at hver enkelt ting er veldig revolusjonerende, men at Sindelfingen tilbyr alt, absolutt alt i en og samme pakke.

Vi nevner i fleng: S-klasse kan, som enkelte konkurrenter, utstyres med et presist, infrarødt kamera som viser et tilnærmet tydelig veibilde nattestid på TV-skjerm. DISTRONIC PLUS er en forbedret utgave av funksjonen som sørger for konstant ønsket avstand til bilen foran, nå inntil hele 200 km/t, inklusiv total nedbremsing om nødvendig. Det er nesten så man kan kjøre med bind for øynene.

Vi kan heller ikke la være å nevne forbedrede seter med massasjefunksjon samt synkron lufting av skinkene gjennom strategisk plasserte dyser.

 

Nobelt
Utseendet til nye S-klasse slekter lite på resten av Mercedes familien, men har derimot klare trekk fra Mercedes-eide Maybach. Her er linjene imidlertid kvitt overflødig fett, selv om hjulbuene er feitere enn på første generasjon Ford Focus. Det opprenskede Maybach-designet gir en luftmotstand måling på 0,26, noe som må sies å være ganske pent.

Mercedes’ egen forskningsavdeling har forøvrig  bedrevet testing av antall hjerteslag hos førere av nye S-klasse samt konkurrerende modeller. Måleresultatet viste noe færre hjerteslag hos føreren av den nye stjernen. Merkelig, for selv kunne vi ikke unngå en smule opphisselse. Uansett: Mye mer om monsteret kommer i neste utgave av bladet Bil.

 

Priser:

  • S350 – kr 1 179 900
  • S350 Lang – kr 1 229 200
  • S500 – kr 1 607 100
  • S500 Lang – kr 1 663 600

 (S320 CDI og S600 kommer våren 2006)


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: