Quo Vadis, MB?
Få timer etter at det ble kjent at Bilforlaget AS hadde overtatt Bilnytt, fikk jeg de første henvendelsene med spørsmålet: "Hva skjer med MotorBransjen nå?". Senere har jeg hørt det samme spørsmålet stilt fra flere kanter. Svaret er at det blir få, om noen, endringer i hvert fall hva papirversjonen angår. MotorBransjen har mer enn noen annen norsk publikasjon beveget seg der norsk bilbransje har sin store inntjening, nemlig på ettermarkedsområdet blant lakkbokser, dekkmaskiner, varereoler, verksmestere og ikke minst gutta på gølvet. Selv vårt tradisjonelle årsnummer der alle bilimportørene blir intervjuet om året som gikk og året som kommer, vil fortsette som før. Kanskje sågar i forbedret utgave dersom vi får trukket de riktige veksler på den brede kompetansen redaktør Per Morten Merg i Bilnytt har på statistikker, analyser og regnskap. Ennå er det imidlertid litt for tidlig å kunne love dette, da samkjøring av Bilforlagets gamle og nye krefter selvsagt krever noe tid. Derfor er det også noe tidlig å fastslå hva MotorBransjens rolle på www.bilnorge.no blir i fremtiden. Tidligere la vi flest mulig bransjesaker ut på nettet så fort som mulig, også saker om bilimportører og -forhandlere i konkurranse med Bilnytt. Nå som saker om importører og forhandlere har havnet eksklusivt inn under Bilnytts betalte abonnementstjenester, behandler ikke lenger MotorBransjen disse nyhetene på nettet. Spørsmålet blir da om aktivitetene i den øvrige bransje alene er tilstrekkelig interessant til at vi skal omtale dem på nett, og også dette spørsmålet vil det kreve noe tid å utrede. Sikkert er at vi fortsatt vil legge ut saker om den frie bransje som også har verdi for "den alminnelige leser". MotorBransjens abonnenter kan derfor trygt se fram til å kunne trekke seg tilbake med sin avis stinn av leseverdig bransjestoff også denne høsten og vinteren – og vel så det. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |