[]
[] [firmabil.no] []

Dobbel glede hos Renault


Terje Ringen - BilNorge.no



Renault sikret seg den andre VM-tittelen i årets siste F1-løp, Kina Grand Prix. Alonso ledet løpet fra start til mål og kunne dermed innkassere sin syvende seier for året – like mange som erkerival Kimi Räikkönen har tatt.

Dramatikken i løpet startet allerede da bilene kjørte ut for å stille opp på startplata. Michael Schumacher kjørte svært sakte i sin Ferrari og ble påkjørt bakfra av Christijan Albers i Minardi som oppdaget den 7-doble verdensmesteren for sent. Begge måtte dermed kjøre i depotet og starte derfra i sine reservebiler.

Da løpet startet, stakk Fernando Alonso rett i tet fra sin pole position mens hans teamkollega, Giancarlo Fisichella holdt tilbake de to McLaren-bilene med Kimi Räikkönen og Juan Pablo Montoya gjennom taktisk kjøring. Etter 18 runder hadde spanjolen fått et forsprang på ca 20 sekunder, men dette ble redusert til ingenting da Safety Car kom på banen etter at Montoya hadde kjørt på et løst kumlokk og ødelagt sin McLaren slik at han noen runder senere måtte bryte.

Michael Schumachers ulykkelige dag endte på runde 22 da han på kalde dekk klarte å dra av banen bak Safety Car. Da sikkerhetsbilen forlot banen to runder senere, fortsatte Fisichella med å sperre Räikkönen. En ny omgang med Safety Car kom på runde 30 da Narain Karthikeyan dro av banen og ødela sin Jordan.

Alle de fremste førerne benyttet anledningen til å foreta sitt andre depotstopp, og rask jobbing hos McLaren fikk Räikkönen på banen foran Fisichella. Italieneren fikk siden en ”drive through” straff for å ha holdt tilbake feltet på vei inn i depotet slik at både han og Alonso kunne foreta sine depotstopp på samme runde. Han endte dermed løpet på fjerdeplass bak dagens tre beste, Alonso, Räikkönen og Ralf Schumacher.

Fernando Alonso hadde allerede sikret seg VM-tittelen for førere. Med dagens seier og fjerdeplass til Fisichella, samtidig som Montoya brøt, sikret Renault seg også VM-tittelen for konstruktører med 191 poeng foran McLaren med 182 poeng.

Kina Grand Prix var siste løp for tre av teamene, Jordan blir neste år hetende Midland, Sauber blir BMW og Minardi blir Squadra Toro Rosso, Red Bulls juniorteam. I tillegg forsvinner BAR-navnet fra BAR Honda som neste år blir et rent fabrikkteam for den japanske produsenten.

 

Pos

Fører

Nasj.

Team-Motor

Dekk

Resultat

1

F. Alonso

SPA

Renault

M

1t39:53.618

2

K. Räikkönen

FIN

McLaren-Mercedes

M

+ 4.015

3

R. Schumacher

TYS

Toyota

M

+ 25.376

4

G. Fisichella

ITA

Renault

M

+ 26.114

5

C. Klien

ØST

Red Bull-Cosworth

M

+ 31.839

6

F. Massa

BRA

Sauber-Petronas

M

+ 36.400

7

M. Webber

AUS

Williams-BMW

M

+ 36.842

8

J. Button

GB

BAR-Honda

M

+ 41.249

9

D. Coulthard

GB

Red Bull-Cosworth

M

+ 44.247

10

J. Villeneuve

CAN

Sauber-Petronas

M

+ 59.977

11

T. Monteiro

POR

Jordan-Toyota

B

+ 1:24.648

12

R. Barrichello

BRA

Ferrari

B

+ 1:32.812

13

A. Pizzonia

BRA

Williams-BMW

M

+ 1 runde

14

R. Doornbos

NL

Minardi-Cosworth

B

+ 1 runde

15

J. Trulli

ITA

Toyota

M

+ 1 runde

16

C. Albers

NL

Minardi-Cosworth

B

+ 4 runder


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: