Renere Corolla med mer punch
Det høres ikke spesielt logisk ut, men når Toyota tilpasser sin Corolla TSport til strengere utslippskrav, får den samtidig økte ytelser. Strengere utslippskrav (EUR IV) gjør at Corolla TSport synger på siste vers – ingen stor sak for Toyota Norge som ikke har solgt noen av den potente Corolla-modellen det siste året. Men markeder som Storbritannia har mer sansen for biler av denne typen, og der kommer nå en Corolla Compressor i begrenset opplag på 250 enheter – alle med rattet på feil side (for oss). Bilen er utstyrt med den samme 1,8-liters VVTL-i motoren som tidligere, men ved å gripe inn i elektronikken samtidig som de monterer en kompressor, har Toyota klart å øke ytelsene fra dagens 192hk til 217. Samtidig har dreiemomentet blitt langt mer tilgjengelig - fra 180Nm ved 6800 o/min på TSport til 215Nm ved 4000 o/min på Corolla Compressor. Null til 100 kan foretas på 6,9 sekunder – halvannet sekund raskere enn med Corolla TSport. Potensiell toppfart økes med 5 km/t til 230km/t. For å gi bedre kjøreegenskaper er bakkeklaringen redusert med 15mm. 17-tommers felger med dekk i dimensjon 215/45 er standard mens en takspoiler, diffuser og to eksosrør forteller at ”her kommer jeg!” Toyota Norge har ingen planer om å markedsføre modellen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |