[]
[] [firmabil.no] []

Terminlister og nye regler fra FIA


Terje Ringen - BilNorge.no



I et møte i FIAs Motor Sport Council i Roma i dag, er det vedtatt en rekke nye regler som skal gjøre både Formel 1 og Rally-VM mer interessant. Rådet legger også frem terminlistene for neste sesong.

Formel 1
Det mest interessante med hensyn til F1, er at dekkskiftene kommer tilbake neste sesong. Hver bil kan da bruke inntil 7 sett med dekk til trening, kvalifisering og løp og disse kan skiftes fritt under løpene.

For oss som liker spenning er det også interessant at kvalifiseringen får et nytt format. Samtlige biler kjører først med lite bensin i 15 minutter. De fem tregeste blir tatt ut og får startspor 16 til 20 etter tidene de har oppnådd. Etter en kort pause kjører de 15 gjenstående bilene nye femten minutter. De fem tregeste av disse får startspor 11 til 15.

Før den siste 20-minutters omgangen må teamene fylle den mengde bensin de vil starte løpene med. Bilene får så startspor etter tiden de setter i denne omgangen og må parkere i parc ferme inntil løpet starter søndag ettermiddag. Selv om det er forbudt å jobbe med bilene, kan det skiftes dekk og etterfylles den mengde bensin som ble brukt i den avgjørende kvalifiseringen før løpet starter.

En pakke med regelendringer for 2008 ble også vedtatt. Disse inkluderer blant annet en delt bakvinge, større hjul helt uten mønster (slicks) og at det kun blir én dekkleverandør. Dersom 80% av den tekniske arbeidsgruppen samtykker innen utgangen av 2005, blir disse reglene innført med virkning fra 2007.

 

Rally-VM
For å ta poeng i konstruktør-VM må hvert team stille med to biler i samtlige VM-runder. Fører av den ene bilen må være den samme gjennom hele sesongen, mens føreren av den andre bilen kan endres i hvert løp.

2006-sesongen blir kjørt fra januar til desember mens 2007-sesongen vil bestå av kun 8-9 løp i perioden januar til mai. Følgende sesonger blir deretter fordelt på to år med start i august og avslutning i mai. Dermed unngår man lettere kollisjoner med F1-kalenderen.

Slik kjøres mesterskapene i 2006:

 

FIA Formula One World Championship

  • Bahrain 12 March
  • Malaysia 19 March
  • Australia 2 April
  • San Marino 23 April
  • Europe 7 May
  • Spain 14 May
  • Monaco 28 May
  • Great Britain 11 June
  • Canada 25 June
  • United States 2 July
  • France 16 July
  • Germany 30 July
  • Hungary 6 August
  • Turkey 27 August
  • Italy 10 September
  • Belgium 17 September
  • Japan 1 October
  • China 8 October
  • Brazil* 22 October

*Subject to contract approval

 

FIA World Rally Championship

  • 20-22 January MC Rallye Automobile Monte-Carlo
  • 3-5 February S Uddeholm Swedish Rally
  • 3-5 March MEX Corona Rally Mexico
  • 24-26 March E Rallye de España
  • 7–9 April F Rallye de France - Tour de Corse
  • 28-30 April RA Rally Argentina
  • 18-21 May I Rallye Italia-Sardinia
  • 2-4 June GR Acropolis Rally of Greece
  • 11-13 August D OMV ADAC Rallye Deutschland
  • 18-20 August FIN Neste Rally Finland
  • 1-3 September J Rally Japan
  • 22-24 September CY The Cyprus Rally
  • 13-15 October TR Rally of Turkey
  • 27-29 October AUS Rally Australia
  • 10-12 November NZ Rally of New Zealand
  • 1-3 December GB Wales Rally GB

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: