Mazda på Nordsløyfa
Bak lanseringen av en ny bilmodell, ligger uker, måneder og år med testing. Mazda har benyttet den beryktede Nordsløyfa på Nürburgring til å fintune sin nye MX-5. Den 21 kilometer lange banen i Eifel-fjellene, kalt ”Det Grønne Helvete” er en yndet testarena for de fleste bilprodusenter. Her kan man teste ut komponenter under ekstreme forhold. 10.000 testkilometer her tilsvarer 200.000 kilometer på vanlig landevei – den gjennomsnittlige levetiden for en bil. Banen som ble bygget allerede på 1920-tallet og huset Formel 1-VM frem til 1976, byr på 73 kurver med forskjellig karakteristikk og variabelt grep – noe som gjør den helt unik. Og Mazdas testing på Nordsløyfa ga ønskede resultater – etter noen dager på banen klarte de å senke rundetiden med 15 sekunder sammenlignet med forrige generasjon MX-5. Sterkere motorer, større bremser og hjul, et stivere karosseri og et velballansert chassis var de viktigste elementene.
”Landevei” Selv om hoveddelen av testingen ble foretatt på Mazdas testbane i Miyoshi i Japan, ble Nordsløyfa ansett som svært viktig for å fintune bilen til europeisk smak. Ingeniørene brukte banen til å sjekke temperatur i støtdempere, måle temperatur og pedalfølelse på bremser samt å sjekke ut hvilke dekk som tålte de ekstreme påkjenningene. Mazda MX-5 har norsk lansering på våren, men i god tid innen det skal du få våre første kjøreinntrykk servert her på BilNorge.no og i bladet Bil. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |