[]
[] [firmabil.no] []

Mazda på Nordsløyfa


Terje Ringen - BilNorge.no



Bak lanseringen av en ny bilmodell, ligger uker, måneder og år med testing. Mazda har benyttet den beryktede Nordsløyfa på Nürburgring til å fintune sin nye MX-5.

Den 21 kilometer lange banen i Eifel-fjellene, kalt ”Det Grønne Helvete” er en yndet testarena for de fleste bilprodusenter. Her kan man teste ut komponenter under ekstreme forhold. 10.000 testkilometer her tilsvarer 200.000 kilometer på vanlig landevei – den gjennomsnittlige levetiden for en bil.

Banen som ble bygget allerede på 1920-tallet og huset Formel 1-VM frem til 1976, byr på 73 kurver med forskjellig karakteristikk og variabelt grep – noe som gjør den helt unik. Og Mazdas testing på Nordsløyfa ga ønskede resultater – etter noen dager på banen klarte de å senke rundetiden med 15 sekunder sammenlignet med forrige generasjon MX-5. Sterkere motorer, større bremser og hjul, et stivere karosseri og et velballansert chassis var de viktigste elementene.

 

”Landevei”
”Nordsløyfa er mer som vanlige landeveier enn som en moderne racerbane, og det er dette som gjør den så attraktiv for oss,” sier Yasuyoshi Mushitani, chassis-ingeniør med ansvar for europeisk testing hos Mazda. ”Banen endrer seg hele tiden, delvis på grunn av skiftende vær, delvis på grunn av variabel asfalt. Hver kurve har forskjellig grep og dosering – noen av dem heller feil vei, og dårlig dekke kan medføre humper i asfalten.”

Selv om hoveddelen av testingen ble foretatt på Mazdas testbane i Miyoshi i Japan, ble Nordsløyfa ansett som svært viktig for å fintune bilen til europeisk smak. Ingeniørene brukte banen til å sjekke temperatur i støtdempere, måle temperatur og pedalfølelse på bremser samt å sjekke ut hvilke dekk som tålte de ekstreme påkjenningene.

Mazda MX-5 har norsk lansering på våren, men i god tid innen det skal du få våre første kjøreinntrykk servert her på BilNorge.no og i bladet Bil.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: