Mindre vekt, mer effekt
Ingen kan Mini som John Cooper Works. Nå er de i ferd med å lage en spesialutgave mange entusiaster har gledet seg til. ”Mini Cooper S with John Cooper Works GP kit” er den kjekke betegnelsen på spesialmodellen som skal lanseres i juli 2006. HK-antallet er økt til 218 (fra 210 i en ”vanlig” Works og 170 i en enda mer vanlig Cooper S) mens maks dreiemoment er 245Nm. Når vekten så er redusert med 40kg, sier det seg selv at vi får en sprekere bil enn opphavet. Bilen blir en ren toseter i eksklusive farger, og den skal bygges i et opplag på 2000 eksemplarer. For å få maks utbytte av de ekstra kreftene, er den utstyrt med ekstra sikkerhetsfinesser og den får i tillegg et eksklusivt interiør. Vektbesparelsen er oppnådd ved i større grad å benytte aluminium i hjulopphengningen og ved å fjerne baksetene og en del lyddempende materialer. Her skal godlåten høres også inne i bilen. De ekstra kreftene manes frem av endringer på intercooleren og tuning av motoren. For å få kreftene effektivt i bakken er spesialmodellen utstyrt med en begrenset-slipp diff og DSC stabilitetskontroll som standard. Kraftige bremser med rødlakkerte calipere er på plass på forhjulene mens felgene er spesialdesignede, lette 18-tommere. Spesialmodellen leveres i grå-blå metallic med forkrommet tak og scoop på panseret. Speilhusene er lakkert i chili-rødt. Standardutstyret omfatter Recaro sportsseter, CD-spiller, aircondition og multifunksjonsratt, mens en ny aerodynamisk pakke består av små detaljer som frisker opp eksteriøret og sørger for ekstra downforce på både for- og bakaksel. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |