Gjørmesprut på Sema
Ikke helt typisk Volvo, de to bilene de benytter som inntrekkere på Sema Show. Her har den svenske produsenten fått god hjelp til å lage en bil med terrengegenskaper og en ekte gateracer. La oss starte med den som er nærmest en vanlig Volvo: XC70 AT (for All Terrain) viser hvordan en XC70 i ekstrem utførelse kan bli. Her finner vi motoren som normalt sitter i V70R – en 2,5-liters femmer som yter 300hk. Men det holder ikke når du virkelig skal imponere, ved hjelp av en Garrett GT2835R turbolader og software fra ipd/MTE Stage III leverer motoren i AT-versonen 408hk ved 6.200 omdreininger. En Aquamist innebygd intercooler holder temperaturen i sylindrene nede sammen med en stor toppmontert intercooler. 3-tommers doble eksosrør sørger for godlåt i klasse med en XC90 V8, hevder Volvo. Maks dreiemoment er 540 Newtonmeter ved 4.000 omdreininger. Gearkassa er også den samme som i XC90 V8 – en 6-trinns automat som via Volvos Haldex-system fordeler kreftene til alle fire hjul. Spesialistene hos ipd har perfeksjonert det adaptive Four-C chassiset med Sport- og Komfortinnstilling. Med uavhengig luftfjæring kan sjåføren fra dashbordet justere bilen 10cm i høyden, mens et løftekit gjør at den kan justeres ytterligere 10cm. Ekstra stabilisatorstag er montert for å holde kontroll over bilen når den løftes. Ekstrautstyr på XC70 AT er også generator, kraftig jekk, vinsj, ekstra jerrykanne, reservehjul og eksternt batterikontakt. Kjekt å ha i ødemarken. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |