[]
[] [firmabil.no] []

På Paul Ricard med Focus ST


Terje Ringen - BilNorge.no



LANSERING: Noen er heldigere enn andre. Kollega Geir A. Wangsmo er i dag på Paul Ricard i Syd-Frankrike for å kjøre de første utgavene av nye Focus ST og legender fra Cosworth.

Det er Fords svar på GTI som nå endelig nærmer seg salgslokalene. En del markeder får bilen i høst, mens vi i Norge må vente til januar. Når den endelig innfinner seg får den en prislapp på 429.000 kroner i 3-dørs utgave, mens de som ønsker fem dører må ut med 4.000 kroner mer. Det betyr en startpris som ligger ca 60.000 høyere enn for en Golf GTI, og med Golf GT på plass like over nyttår blir differansen ca 130.000 kroner.

 

Rekkefemmer
Årsaken ligger primært i motoren, for mens Volkswagen går for 2,0-liter i GTI velger Ford en turbomatet 5-sylindret 2,5-liter i sin nye Focus ST. Ifølge kollega Wangsmo er det motoren som gir bilen en herlig karakteristikk og gromlåt i særklasse. Du må opp i 6.100 omdreininger før de 225 hestene er oppe i full galopp. Maks dreiemoment på 320Nm er imidlertid til stede i hele området mellom 1.600 og 4.000 omdreininger.

Null til 100 kan foretas på 6,8 sekunder mens toppfarten er 241km/t. Stoppegenskapene besørges av ventilerte skiver på 325x25mm foran og skiver på 280x11mm bak. Sammenlignet med en vanlig Focus er ST-utgaven senket med 25mm mens både fjærer og dempere er gjort ca 30% stivere. Standard dekk er 225/40 montert på 18-tommere.

 

Litt sunn fornuft
Er du ute etter de fornuftige sidene ved bilen, kan vi nevne at den leveres med tre eller fem dører, har et bagasjerom som tar 380 liter, en lastekapasitet på ca 530kg og et snittforbruk på 0,93 liter på mila. Baksetet er 3-seter som standard, men kan oppgraderes til Recaro 2-seter. I mens sender vi noen varme tanker til vår kollega som etter kjøringen med Focus ST på morgenkvisten nå skal kose seg med storheter som RS200, Sierra og Escort Cosworth på Paul Ricard banen i dag. Mer om hans opplevelser finner du i desember-utgaven av Bil.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: