[]
[] [firmabil.no] []

F1 i 400


Geir Andreas Wangsmo – BilNorge.no



BAR Honda har satt uoffisiell hastighetsrekord for Formel 1-biler. Neste år skal det bli offisiell rekord.

Formel 1-biler går fort, det vet alle. Men de er konstruert for å takle både rettstrekninger og svinger, og ikke for toppfart alene. Monza-banen i Italia regnes for å være den banen med høyest hastighet, og der kommer en F1-bil opp i 370 km/t maks. Nå vil BAR Honda ta tronen som verdens raskeste F1-team, ved å kjøre i over 400 km/t.

Det vil si, de har allerede gjort det. Under forsøk på Bonneville Salt Flats i Utah, USA, sist lørdag oppnådde Alan van der Merwe 413,205 kilometer i timen med en modifisert F1-bil. Men til tross for at forsøket ble målt med hele tre forskjellige metoder, og et sertifikat ble utstedt, er ikke verdensrekorden offisell. Men neste år i mai eller juni kommer teamet tilbake for å foreta rekordforsøk.

BAR Honda har det siste året jobbet med sitt såkalte Bonneville 400-prosjekt, med tanke på å sikre seg tittelen Verdens Hurtigste Formel 1-bil. Bonneville Salt Flats i USA er kjent for hastighetsrekorder og hvert år avholdes hastighetsstevner der. For at BAR Honda skal sikre seg rekorden måles hastigheten over en strekning på en mile på saltsletta.

Føreren som er utpekt til oppdraget er sør-afrikaneren Alan van der Merwe, som vant det britiske F3-mesterskapet i 2003. Bilen som brukes er ikke helt standard Formel 1, men modifikasjonene er gjort innenfor reglementet til FIA for F1-biler.

Blant annet er bakvingen byttet ut med en vertikal finne, men dette skal ikke F1-regelverket ha noe i mot. Dekkene er standard Michelin F1-dekk, såkalte intermediate som skal gi grep på saltunderlaget. Men dekktrykket er nesten det dobbelte av det normale 1 bar. Fremdekkene har en negativ camber-vinkel på 0,5 grader, mot 3,5 normalt, for å bedre luftmotstanden.

Bilen er også utstyrt med fallskjerm som skal bremse bilen etter hvert forsøk, og er påkrevd av Bonneville Nationals Inc. som arrangerer disse stevnene. Motoren er den vanlige V10-motoren, men for at den skal kunne kjøres ved maks turtall i øverste gear i 40 sekunder, har de senket turtallssperren til 18.200 o/min. I Grand Prix-løp bør F1-biler være så lette som mulig, men for et hastighetsforsøk på saltsletten vil ekstra vekt bety bedre grep, så teamet har puttet ballast inn i snuten for å bedre retningsstabiliteten.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: