PÅ RAMME ALVOR
Jo da, jeg vet vi har en plikt til å levere dere skikkelig, brukbart stoff som for eksempel å fortelle sannferdig hvordan en ny bil oppfører seg (ref.leserbrevspalten). Men jeg klarer allikevel ikke lavvær' å fortelle hvor moro dette er.
Se på dette bildet. Seriøs testkjøring av Citroën C3. Bedre retningsstabilitet og ny motor. Men også en fristende trampoline bak en café som viste seg å ligge i det huset der Christian Dior, moteskaperen, i sin tid holdt til. Både moro, nesten en brukket arm, og kultur. 50 ÅR Selvfølgelig er dagens biler mer pålitelige, sikrere i slagskipsikker-forstand, mer økonomiske i drift og bedre miljøtilpasset (her snakker vi utslipp), men det skyldes utelukkende systemer og regnemetoder og regelverk som er kommet til på disse årene. Men tenkingen, filosofien, det å isolere fører og passasjerer helt fra underlaget ved hjelp av hydraulikk og pneumatikk, elegante detaljer som selvstarter på gearstangen, praktiske finesser som skifte av hjul ved hjelp av nivåregulator, ergonomiske riktigheter som dørhåndtak formet slik at det føles som en skreddersydd hanske. Makan har aldri vært tenkt siden.
TENK PÅ ET NAVN Høres det ikke ut som om bilfabrikkene og deres navne-byråer begynner å slippe opp for ideer og bokstavkombinasjoner? Når du hører musikk så er det aldeles fantastisk hvor mange forskjellige ting du kan gjøre med 7 toner og noen halvtoner innimellom. Da skulle man tro at det gikk an å boltre seg enda mer, og litt mer harmonisk, med flere enn 20 bokstaver til disposisjon.
ÅRETS BIL Artikkel fra www.firmabil.no URL: |