[]
[] [firmabil.no] []

Lavere firmabilskatt med Jens i 2006


Kilde: Toyota Finans

Regjeringen Stoltenberg foreslår å redusere toppskatten og følgelig marginalskatten for lønnstagere. Dermed ligger det an til å bli lavere skatt på firmabilen i 2006.

En typisk firmabilbruker vil spare ca 2.400 kroner i året, men mest blir det å spare for de som har de høyeste inntektene og de dyreste firmabilene. En firmabilbruker som tjener eksempelvis 800.000 kroner i året og har en firmabil til 800.000 kroner, kan spare hele 6.226 kroner. -Vi er svært positive til at marginalskatten går ned, og dermed skatten på firmabiler, sier adm. direktør Jan Traaseth i Toyota Financial Services, som nå ser lyst på firmabilsalget i 2006.

 

Inflasjonsjustering
Det ligger ingen forslag til store endringer i selve firmabilreglene i 2006.

Det er bare grensen for 30 prosent beskatning av bilens listepris som foreslås inflasjonsjustert (+1,75%) fra dagens 235.000 til 239.100. Over 239.100 er det fortsatt 20 prosent av bilprisen som du skal skattlegges for.

Men ettersom den mest vanlige marginalskattesatsen på lønnsinntekter går ned, blir det altså lavere skatt på firmabilen. Den høyeste marginalskatteklassen er i år på 51,3 prosent. Neste år ligger denne an til å bli redusert til 47,8 prosent, men innslagspunktet går ned fra 800.000 til 750.000.

Også de med mer "normale" inntekter får lavere marginalskatt. Den neste høyeste marginalskatten er nemlig i år på 47,8 prosent, og går ned til 44,8 prosent neste år for alle inntekter (herunder firmabilfordel) mellom 394.000 og 750.000. Det er nettopp i denne marginalskatteklassen de fleste firmabilbrukere befinner seg.

Derimot får de med lavere inntekter ingen skattelette på firmabilen, ettersom laveste marginalskatteklasse forblir 35,8 prosent.

 

Skattelette
Hvis vi tar et eksempel med en firmabilbruker med en brutto lønnsinntekt på 800.000 kroner, og som har en firmabil med listepris på 800.000 kroner, så utgjør firmabilfordelen (påslaget på inntekten) på denne bilen i år 183.500 kroner. Neste år øker dette svakt til 183.910, men ettersom marginalskatten går så mye ned, blir det likevel 6.226 kroner i lavere skatt på firmabilen.

Lavere skatt blir det også for de med mer "normale" inntekter og firmabiler, men på langt nær så mye som i eksempelet over. En typisk firmabilbruker som tjener 400.000 kroner i året, og som har en firmabil med listepris på 310.000 kroner, får en skattelette på 2.381 kroner.

 

Firmabil eller billønn i 2006?
Spørsmålet som mange vil stille seg er om de så bør velge firmabil i stedet for billønn i 2006. Svaret på dette er det samme som i år; det kommer an på kjøremønsteret ditt og kompensasjonen for firmabilen, altså størrelsen på billønn/fast bilgodtgjørelse og lignende (samt hvordan du verdsetter de såkalte komfortfaktorene). Det er i den forbindelse viktig å huske på at ettersom marginalskatten går ned, så blir det også lavere skatt på overskudd på bilgodtgjørelse/billønn, og dermed får du mer penger netto utbetalt.

Dermed er det ikke sikkert det blir noe mer lønnsomt relativt sett å velge firmabil contra det å velge egen bil, men det hele kommer altså an på hvor stor kompensasjon du oppnår - og kjøremønsteret ditt.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: