Hjem fra Asia
Dermed er det slutt på det katastrofale Daimlerchrysler-personbileventyret i Asia. Nå er siste rest av selskapets engasjement i Mitsubishi Motors solgt. 12,4% ble overtatt av Goldman Sachs for ca. 500 millioner Euro (tror man). Tittelen i Financial Times var ”Jakten på en enda større tulling!” Det skal sies at Jürgens Schrempp, verdiødeleggeren som nå har en måneds tid igjen i sjefstolen hos Daimlerchrysler, kom ut av disse siste prosentene med en smule fortjeneste. Og siden det kanskje er hans siste volum-handling, kan jo den attesten være grei å ha med. Mitsubishi-aksjene har gått tregangeren i år, og tapene minsker fortere enn ventet. Derfor har tyskerne fått en ganske god pris for posten, selv om det ikke er helt åpenbart hvordan investorene hos Goldman Sachs kan få glede av denne innsatsen selv om aksjene sannsynligvis er overlevert med en 20% rabatt. Dette betyr at det er enda et hinder Dieter Zetsche, den nye sjefen, slipper å ta hensyn til når han setter i gang den 1. januar. MTU later til å være vellykket avhendet nå, man er lykkelig ute av Hyundai, og så skal man bli kvitt sine 30 prosent i EADS, den største eieren av Airbus. Men det er nok annet å ta fatt i. Avvikle de 8.500 tyske arbeidsplassene for eksempel, eller forsøke å få Smart til å bli smart. Meldingen om salget av Mitsubishi-aksjene ble ledsaget av en beroligelse i retning av at de felles programmene man hadde, for eksempel Mitsubishi-motor til Smart, skulle fortsette. Man hørtes også ganske fornøyd ut med salgsgevinsten, Mitsubishi-aksjene var skrevet ned til nesten ikke noe i bøkene. Men samtidig glemte man å nevne at den opprinnelige Mitsubishi-satsningen var på 2,5 milliarder Euro, som er nesten komplett blåst. Det er ikke mange aksjonærer som kommer til å gråte når Schrempp forlater skuta. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |