Kina passerer Tyskland
Med 6,4 millioner biler, busser, varebiler og lastebiler, når 1. januar 2006 skrives, er Kina blitt verdens tredje største bilprodusent og skyver Tyskland ned et hakk. Eksporten øker også formidabelt. Her måles ”formidabelt” i prosent. 174 prosent har Kinas bileksport økt så langt i år. Fullt så imponerende er det ikke når vi teller antallet. 18.988 personbiler har storprodusenten eksportert, til en verdi av 152,3 millioner dollar. Og dermed kan vi også slå fast at dette dreier seg om små, økonomimodeller og ikke høyere-tech biler til EU eller USA. Teller vi derimot store, tunge biler, busser eller byggesett blir eksporten mer imponerende: til sammen 369.000 enheter kommer vi opp til da, fra januar og ut september. I følge statistikkførerne var denne potten verd mer enn 1,3 millioner dollar. (Joda, vi ser også at det blir noen rare snittpriser her, men dette er altså de data vi har fått av en ellers pålitelig kilde. Kanskje er det et antall matchbox-biler med blant de tunge - hvem vet?) Produksjon og salg hjemme har tatt seg skikkelig opp igjen i tredje kvartal – økonomien er opp med 9,4 prosent, får vi vite, og en rekke av utlendingene med joint ventures i Kina sier at de har solgt flere biler i årets tre første kvartal enn noen gang tidligere. Minst like interessant er det at både GM, Ford, VW og Toyota har opprettet kredittinstitusjoner det siste året, banker som skal finansiere kundenes bilkjøp. Dette er noe nytt i et land der i hvert fall tre firedeler av bilsalgene har skjedd mot kontant. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |