[]
[] [firmabil.no] []

Lexus i tysk territorium


Terje Ringen - BilNorge.no



LANSERING: Den eneste Lexus-modellen som er solgt i noe som kan kalles antall i Norge og resten av Europa, er IS-serien. Nå kommer den i helt ny utførelse og skal nå nye salgshøyder.

L-Finesse er designbegrepet Lexus bruker på sine nye modeller. Først ut var GS, nå følger IS og rett over nyttår får amerikanerne møte en helt ny LS. Som sine europeiske konkurrenter, Audi, BMW og Mercedes, velger Lexus å gjøre alle sine modeller lett identifiserbare.

Kvaliteten har alltid vært en styrke for Toyotas luksusmerke, men litt traust design på de store modellene har nok hindret mange europeere fra å vurdere merket. Det blir det slutt på nå – det formelig oser luksus og eleganse av de nye modellene. Her har design stått i fokus.

 

Støyfri godlåt
Du finner deg lett til rette bak rattet i smakfulle omgivelser. Skulle vi ønske noe annerledes i interiøret, måtte det være plasten som er benyttet i dashbordet som blir litt grå og kjedelig. Hva du definitivt ikke opplever som plagsomt bak rattet er støy. Bilen er så godt isolert at du fører normale samtaler i høye hastigheter på en italiensk autostrada - enten du sitter bak rattet på bensin- eller dieselutgaven.

Vil du ha vellyd er mulighetene for det svært gode. 13 høyttalere og 6-dobbel CD-skifter er standard i alle modeller. Det er også en smart nøkkel som du kan ha i lomma under kjøreturen.

 

Første diesel
IS 220d er første Lexus med dieselmotor – verdens reneste dieselmotor er løftet fra Avensis og rett inn i IS-modellen. Med 177hk og et maks dreiemoment på 400 Newtonmeter forventer Lexus at dette blir bestselgeren i Europa. Med norske avgifter blir den også det rimeligste alternativet. 6-trinns manuell er standard og eneste alternative gearkasse. Synd, for de fleste biler i dette segmentet selges med automat.

Vil du slippe å geare, velger du IS 250. Med V6-motor på 208hk / 252Nm tar den deg til 100 km/t på 8,1 sekund mens potensiell toppfart er 225 km/t (230 km/t med manuell gearkasse). Aks-testen tar bare 8 tideler mer med dieselutgaven. Begge er svært kjørbare, men min favoritt er IS250 med automatgear og mer og mer grom V6-låt etter hvert som turtallsnåla klatrer.

 

Godt utstyrt
Tre utstyrsvarianter skal tilbys, Base, Luxury og Sport. Sammenlignet med hovedkonkurrenten fra Bayern hevder Lexus at deres pakkepris for bil og utstyr er ca 40.000 kroner lavere. Med norske avgifter starter rimeligste IS 220d på 463.700 mens du må plusse på drøyt 60.000 for IS 250, og ytterligere 17.000 for samme modellen med automatgear.

IS 250 er på plass i Norge i desember mens IS 220d følger en måned senere. 29.000 biler selger Lexus i Europa i år – opp 15% fra 04. Neste år er målet 45.000, og da er IS en viktig brikke i spillet. Selv et lite land som Norge skal selge 100 biler neste år.

Mer om vårt første møte med Lexus IS-modellene kan du lese i desember-utgaven av Bil.

 

Modell

Motor

Pris

 

 

 

IS 250

 

 

Base stoff

V6

525.500

Base stoff m/navi

V6

564.600

Luxury m/navi

V6

612.300

Sport m/lær & navi

V6

611.000

Tillegg automatgear

V6

17.000

 

 

 

IS220d

 

 

Base stoff

D-4D

463.700

Base stoff VDIM & navi

D-4D

508.500

Luxury VDIM & navi

D-4D

556.200

Sport m/lær, VDIM & Navi

D-4D

554.900


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: