[]
[] [firmabil.no] []

BMW Racer Light


Terje Ringen - BilNorge.no



For å markere seieren i årets WTCC, lanserer BMW en Limited Edition 320si sedan. Du skal være rask på labben for å sikre deg et eksemplar.

Produksjonen skal løpe fra mars til september og begrenses til 2600 eksemplarer. Bilen skal oppfylle FIAs krav til homologering og vil nok bli populær som basis for løpsbiler. Hjertet i 320si er en håndbygget 4-sylindret motor som er tunet ved BMWs motorfabrikk i Hams Hall nær Coventry i England.

Med et slagvolum på 2,0 liter yter den 173hk ved 7.000 omdreininger, kan dras helt til 7.300 o/min og har et maks moment på 200Nm ved 4.250 o/min. Det setter deg i stand til å kjøre fra null til hundre på 8,1 sekund og nå en potensiell toppfart på 225 km/t med et snittforbruk (ved blandet kjøring) på 0,89 l/mil.

 

M Sport
Ytelsene er oppnådd ved å benytte BMWs motorsport teknologi. Sammenlignet med en standard 320i er motoren betydelig modifisert med større innsug- og eksosventiler for å øke luftgjennomstrømmingen. Sylinderne er boret opp med én millimeter til 85mm mens slaglengden er forkortet med to til 88mm. Kompresjonen er økt fra 10.5:1 til 11.0:1 – noe som har sørget for de 23 ekstra hk’ene. Ingeniørene besluttet å ikke anvende BMWs Valvetronic-teknologi grunnet de høye turtallene som kreves av en racingmotor.

For å spare ca 10kg vekt og senke tyngdepunktet, er toppdekslet laget i karbonfiber mens aluminium erstatter stål i sylindrene. Sportslige detaljer er hentet fra 3-serie M Sport-modellene og inkluderer aerodynamiske hjelpemidler foran og bak, sportsseter, sportsunderstell og aluminiumdekor i interiøret. I tillegg har den fått sine spesielle felger med M Sport motiv – 8Jx18 med 225/40 R18 dekk foran og 8,5Jx18 med 255/35 R18 bak. Utvendige speilhus er utført i silkematt krom.

BMW sikret seg ”the double” i årets VM for standardbiler – WTCC. De vant konstruktør-mesterskapet med 37 poengs margin til Alfa mens Andy Priaulx sikret seg fører-VM foran BMW-kollega Dirk Muller og Alfas Fabrizio Giovanardi. BMW har en stolt historie med hensyn til Touring Cars med 24 EM-seire, en tidligere VM-seier (eneste tidligere VM var i 1987). Deres mest suksessrike bil var E30 M3 som vant hvert eneste offisielle Touring Car mesterskap på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet.

De kunne nok ønske seg en tilsvarende suksess også i Formel 1, så vi får se hva de klarer å oppnå nå som de starter sitt eget team.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: