Volvo på bio-kjøret
Svenskene er aktive på bioetanol-fronten. Nå klargjør Volvo S40 og V50 for å kjøre på E85. Foreløpig kun for hjemmemarkedet. Det er biler med 1,8-liters motor Volvo nå klargjør for FlexiFuel – noe som innebærer at de kan kjøres på alt fra ren bensin til 85% bioetanol blandet med bensin – såkalt E85. Drevet på E85 er utslippet av klimagasser inntil 80 lavere enn med konvensjonelt drivstoff. Etanol er 100% fornybart og kan lages fra nær sagt alle typer biomasse, som hvete, sukkerroer, mais og cellulose. Bilene vil i første omgang kun selges i Sverige hvor infrastrukturen for E85 er god og interessen fra potensielle kunder høy. Mesteparten av etanolen importeres for øyeblikket, men mulighetene for ”hjemmebrenning” er svært gode takket være landets rike forekomster av skog og kratt. S40 og V50 FlexiFuel er basert på en 1,8-liters bensinmotor på 125hk med manuell gearkasse. Bioetanol og bensin fylles i den samme 55-liters tanken. En del komponenter i drivstoffsystemet er skiftet ut for å tåle økt korrosjon fra etanol. En datahjerne analyserer blandingsforholdet i tanken og kalkulerer umiddelbart nødvendig innsprøyting. For at bilen skal fungere på kalde vinterdager, er en blokkvarmer montert som standard. Salgsmålet i Sverige er på 6000 biler i 2006. Myndighetene i vårt naboland har vært flinke til å legge forholdene til rette, så selv om biler på E85 bruker ca 40% mer drivstoff, kommer både privatbilister og firmabilbrukere vesentlig bedre ut takket være vesentlig lavere pumpepris, lavere avgifter samt gratis parkering og bompasseringer i flere kommuner. For øyeblikket kan du tanke E85 ved 280 stasjoner fra Skåne i sør til Lappland i nord. Siden 1995 har Volvo tilbudt Bi-Fuel modeller som kan kjøre på naturgass (metan) i tillegg til bensin. Lanseringen av FlexiFuel modeller gjør Volvo til den største tilbyder av miljøvennlige biler – fire av syv modeller er nå klargjort for alternativt, fornybart drivstoff. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |