GT fra Lotus
Lotus er mer kjent for sport enn komfort, modeller som ofte er ribbet for unødvendigheter som varmeapparat etc. Nå lanserer de Europa S, en Grand Tourer som skal appellere til nye kundegrupper. Lotus’ kjerneverdier, høye ytelser gjennom lavest mulig vekt, er fundamentet også for denne modellen. 995kg er den samlede vekten på tross av et vesentlig høyere komfort-nivå enn på Elise og Exige. Bruk av aluminium i chassis og komposittmaterialer i paneler holder vekten nede. Sammenlignet med sine søsken har Europa S fått større bagasjerom. Adkomst til kabinen er også mer bekvem grunnet lavere sidepaneler og høyere tak. Interiøret er i skinn, og bilen er utstyrt med kollisjonsputer for både fører og passasjer samt gulvtepper. Selv om Europa S ser ut til å dele mye med Elise og Exige, har den fått sin egen modellkode (Type 121 - mens de andre to betegnes som Type 111). Den midtstilte 2,0-liters turbomotoren yter 200hk ved 5.400 omdreininger og har et maks dreiemoment på 263Nm ved 4.200 o/min (90% av dette ved 2.000 o/min.). Null til seksognitti (60mph) foretas på 5,5 sekunder. Du bikker 160km/t etter 14 sekunder mens potensiell toppfart er ca 225km/t. Bilen går i produksjon til sommeren og skal markedsføres gjennom alle vanlige kanaler unntatt USA og Canada. Norge står for tiden ikke på det internasjonale Lotus-kartet. Den får en prislapp på ca 49.000 euro (pluss avgifter). Artikkel fra www.firmabil.no URL: |