Hot: Her er nye Mercedes GL
Siden dagens G-Klasse fortsatt skal produseres måtte Mercedes finne et annet navn til sin nye modell. De kaller den enkelt og greit GL-Klasse. Passende - for den blir både Grand og Luksuriøs. Allerede i august serverte vi bilen med minimal kamuflasje her på BilNorge.no. Nå kommer de første offisielle bildene, og en bekreftelse på at modellen skal debutere i Detroit i januar. Som en premium 7-seter har den i følge Mercedes topp egenskaper både on- og off-road. Bilen har sjenerøse mål, en lengde på 5,088, en bredde på 1,920 og en høyde på 1,840 meter. Interiøret er utført i kvalitetsmaterialer i kjent Mercedes-tradisjon. Selv i tredje seterad hvor de to passasjerene sitter i hvert sitt individuelle sete skal det være komfortabelt med god avstand til både mellomste seterad og til taket. De bakre setene kan felles ned i gulvet, elektrisk via en trykknapp, når de ikke er i bruk og du i stedet ønsker mer bagasjeplass. Som 5-seter har GL en kapasitet på 1240 liter, og når du legger ned midtre rad har du inntil 2300 liter med et gulv som måler 2128mm i lengderetningen.
Fire sterke Sikkerhetsnivået er svært høyt – både det aktive og det passive. Her finnes adaptive 2-trinns kollisjonsputer foran og gardiner som dekker hele bilens lengde fra A- til D-stolpe, 3-punkts belter i alle syv seter med mye mer. Velger du tilleggsutstyret Pre-Safe får du sensorer som kobler sammen ABS, BAS og ESP med passive sikkerhetsfunksjoner før en potensiell krisesituasjon.
Tysk-amerikansk Alle motorer tilfredsstiller selvsagt kravene i EUR4 og leveres i kombinasjon med 7G-Tronic syvtrinns gearkasse med manuell overstyring. ”Mercedes Quality – Made in America” er slagordet den tyske produsenten bruker med suksess i USA. Fabrikken i Tuscaloosa, Alabama startet i 1997 produksjonen som den første ikke-europeiske Mercedes-fabrikk. Etter at anlegget ble oppgradert i 2005 har det en teoretisk kapasitet på 160.000 biler pr år. I tillegg til GL lages allerede M- og R-Klasse her. Amerikanske kunder får tilgang til GL-Klasse våren 2006 mens Europa må vente til september. Med sine dimensjoner bør den være godt egnet for norske varebilregler – forutsatt at ikke regjeringen tar fra oss slike biler også. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |