[]
[] [firmabil.no] []

Hot: Her er nye Mercedes GL


Terje Ringen - BilNorge.no



Siden dagens G-Klasse fortsatt skal produseres måtte Mercedes finne et annet navn til sin nye modell. De kaller den enkelt og greit GL-Klasse. Passende - for den blir både Grand og Luksuriøs.

Allerede i august serverte vi bilen med minimal kamuflasje her på BilNorge.no. Nå kommer de første offisielle bildene, og en bekreftelse på at modellen skal debutere i Detroit i januar. Som en premium 7-seter har den i følge Mercedes topp egenskaper både on- og off-road. Bilen har sjenerøse mål, en lengde på 5,088, en bredde på 1,920 og en høyde på 1,840 meter.

Interiøret er utført i kvalitetsmaterialer i kjent Mercedes-tradisjon. Selv i tredje seterad hvor de to passasjerene sitter i hvert sitt individuelle sete skal det være komfortabelt med god avstand til både mellomste seterad og til taket. De bakre setene kan felles ned i gulvet, elektrisk via en trykknapp, når de ikke er i bruk og du i stedet ønsker mer bagasjeplass. Som 5-seter har GL en kapasitet på 1240 liter, og når du legger ned midtre rad har du inntil 2300 liter med et gulv som måler 2128mm i lengderetningen.

 

Fire sterke
Fire motoralternativer presenteres ved den amerikanske lanseringen, den 6-sylindrede GL 320 CDI (224hk) samt V8-modellene GL 420 CDI (306hk), GL 450 (340hk) og GL 500 (388hk). Førstnevnte har Thermatic klimaanlegg som standard mens V8-modellene kan skryte av multisone Thermotronic som gir maks klimakomfort til alle sitteplasser.

Sikkerhetsnivået er svært høyt – både det aktive og det passive. Her finnes adaptive 2-trinns kollisjonsputer foran og gardiner som dekker hele bilens lengde fra A- til D-stolpe, 3-punkts belter i alle syv seter med mye mer. Velger du tilleggsutstyret Pre-Safe får du sensorer som kobler sammen ABS, BAS og ESP med passive sikkerhetsfunksjoner før en potensiell krisesituasjon.

 

Tysk-amerikansk
4Matic permanent firehjulsdrift sørger i kombinasjon med Airmatic (bakkeklaring opptil 307mm) for optimal fremkommelighet. Bilens ESP byr også på TSA (Trailer Stability Assist) som holder en tilhenger på rett kjøl mens DSR (Downhill Speed Regulation) tar deg varsomt ned bratte bakker uten anstrengelse fra din side.

Alle motorer tilfredsstiller selvsagt kravene i EUR4 og leveres i kombinasjon med 7G-Tronic syvtrinns gearkasse med manuell overstyring.

”Mercedes Quality – Made in America” er slagordet den tyske produsenten bruker med suksess i USA. Fabrikken i Tuscaloosa, Alabama startet i 1997 produksjonen som den første ikke-europeiske Mercedes-fabrikk. Etter at anlegget ble oppgradert i 2005 har det en teoretisk kapasitet på 160.000 biler pr år. I tillegg til GL lages allerede M- og R-Klasse her.

Amerikanske kunder får tilgang til GL-Klasse våren 2006 mens Europa må vente til september. Med sine dimensjoner bør den være godt egnet for norske varebilregler – forutsatt at ikke regjeringen tar fra oss slike biler også.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: