[]
[] [firmabil.no] []

Med rally som salderingspost


Terje Ringen - BilNorge.no



Jeg vet ikke noen som vingler mer med hensyn til deltagelse i Rally-VM enn Mitsubishi. I år og i fjor var de med, etter et år på sidelinjen. Nå forsvinner de igjen.

Det var omtrent på denne tida for tre år siden kollega Winding-Sørensen satt i Spania og hørte om Mitsubishis aggressive motorsportplaner – inklusiv full satsning i Rally-VM. Før han rakk å komme hjem, var planene droppet. Mitsubishi tok et hvileår fra WRC men lovet å komme sterkere tilbake.

Det gjorde de, i 2004 og 2005. Gradvis så de ut til å få skikk på bilene sine slik at de ikke alltid var bakerst av fabrikkbilene. Men det gikk tydeligvis ikke raskt nok til å glede ledelsen i Japan. I dag melder teamet at de ikke står på startstreken i Monte Carlo i januar.

”Vi håper å være tilbake i 2008 etter å ha fullført vår revitaliseringsplan som dekker perioden 2005-2007,” sier Mitsubishi i en pressemelding. Beslutningen om å trekke seg fra WRC, innbefatter ikke satsningen i Dakar Rally hvor merket har svært gode resultater å se tilbake på.

 

Få igjen
Skoda har tidligere annonsert at de trekker seg som fabrikkteam og lar Armin Schwartz drive bilene i et Red Bull Team. De to franske, Peugeot og Citroën forsvinner også, og dermed er det kun to fabrikkteam som konkurrerer om VM-gull i 2006: Ford og Subaru. En rekke private team vil stille til start og det blir interessant å se hvordan disse kan hevde seg i konkurranse med de etablerte.

Vil du vite hvordan Ford ser på sine muligheter, skaffer du deg siste utgave av Bil hvor du finner et eksklusivt intervju med Malcolm Wilson, sjef for MSport som bygger VM-bilene til Ford.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: