[]
[] [firmabil.no] []

Bilsalget bikket 150K


Terje RIngen - BilNorge.no
Kilde: OFV



Det totale antall nye biler som ble registrert i Norge i 2005, var 152 587. Totalen var 1 prosent lavere enn for foregående år.

Det er Opplysningsrådet for Veitrafikken som allerede på 2006’s andre virkedag offentliggjør den komplette registreringsstatistikken for hele 2005. Og den viser at det ble svært close race. Toyota er fortsatt størst med 23 880 biler – dog bare 32 biler (!!) foran Volkswagen som hadde krefter nok til en solid langspurt som dessverre ikke holdt helt til mållinjen. Flaks for Toyota som allerede i romjula startet feiringen - før de endelige tallene forelå.

Mens vi snakker om totale nyregistreringer nevner vi også at kampen om tredjeplassen heller ikke ble avgjort før i årets siste uke. Den gikk som forventet til Opel med 9 412 biler, men avstanden var kort ned til Ford (9 329) og Peugeot (9 208).

 

Varebiler økte mest
Siden varebilene ga et betydelig bidrag til den totale reg-staten, tar vi en titt på denne kategorien først. Det totale varebilsalget økte med over 4 000 biler til 35 043. Her er Volkswagen ukronet konge med en markedsandel på 23,3% for året mot Toyotas 19,5%. Peugeot, Citroën og Ford følger på de neste plassene mens også Nissan og Opel kan skryte av over 2 000 nye varebilregistreringer i 2005.

 

Personbiler tilbake
Mot rekordmåneden desember 2004, viste desember 2005 en tilbakegang på 19,7%. VW hadde en markedsandel på hele 22,2% mot Toyotas 14,4% i desember, men avstanden som var opparbeidet gjennom året var betryggende for den japanske produsenten som igjen kan skilte med tittelen Norges mest solgte bilmerke – enten det gjelder personbiler eller det totale nybilsalget.

Opel, Ford og Peugeot endte på plass tre til fem – nærmest fulgt av tre premium brands – Audi, Volvo og BMW. Suzuki la beslag på 9. plassen og kilte seg dermed inn foran Mercedes.

For første gang ble det i desember solgt flere diesel- enn bensinbiler, 50,3 mot 49,7%. For hele 2005 er dieselandelen 39,3%, opp fra 28,1% i 2004. 36,0% av bilene ble registrert i næring, 44,9% på private menn og 19,1% på private kvinner.

 

Mest solgt, med bismak
Toyota Corolla kan smykke seg med tittelen Norges mest solgte bilmodell, men fjerner vi Verso (som i følge Toyota Norge nå ikke lenger er en Corolla) fra statistikken, se da går tittelen til Golf med klar margin. Lanseringen av stasjonsvogn sist høst fikk Passat inn på tredjeplass foran Avensis mens Focus knep 5. plassen totalt.

Du finner mer statistikk hos Opplysningsrådet for Veitrafikken


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: