[]
[] [firmabil.no] []

Solstice med mer kraft


Terje Ringen - BilNorge.no



De første 1000 ble solgt på 41 minutter, og siden har kjøpelystne kunder stått i kø. Nå lanserer Pontiac sin populære Solstice med større motor og enda mer kjøreglede.

Det var på Detroit-utstillingen i 2002 vi fikk det første møtet med Pontiac Solstice – en bil som nyrekrutterte visepresident Bob Lutz fikk sine GM-designere til å trylle frem på rekordtid. I høst kunne de første 1000 eierne hente sine biler på fabrikken eller hos sin forhandler.

 

Naturlig utvikling
”Å lage en GXP-utgave av Solstice er en naturlig måte å utnytte mulighetene denne bilen byr på,” sier Pontiac-sjef John Larson. ”Solstice GXP tar det rendykede roadster-DNA’et og pusher det til nye høyder, med 47% økning i hk-antallet og andre forbedringer som gir økt kjøreglede.”

Hjertet i Solstice GXP er en Ecotec 2,0-liters turbomotor. Den yter 260 hestekrefter og har et maks dreiemoment på 353 Newtonmeter i området 2000 til 5300 omdreininger.

Standard gearkasse er 5-trinns manuell, men de som ønsker å drepe deler av kjøregleden til fordel for økt komfort, kan få den levert med 5-trinns automatkasse. I begge tilfeller foretas akselerasjonen fra null til hundre i løpet av 5,5 sekunder.

 

Spesialiteter
Som hos andre GXP-modeller fra Pontiac, er en del spesialiteter eksklusive for denne modellen. Det medfører egne detaljer i fronten og hekken, høypolerte doble eksosrør, StabiliTrak stabilitetskontroll og detaljer i interiøret som egne instrumenter og røde sømmer.

Dessuten er en rekke detaljer du må betale ekstra for i den vanlige Solstice, standard i GXP’en. Den er utstyrt med sportsopphegning, skivebremser med ABS på alle hjul, begrenset-slipp-differensial, elektriske vindusheiser og fjernstyrt sentrallås med nøkkelfri adkomst, fører-informasjonssenter og 18-tommers, polerte felger med dekk i dimensjon 245/45 R18.

 

Med topp?
Og skulle du nå være så fristet at du vil hente hjem en Solstice GXP fra USA, kan det være kjekt å vite at du fra EDAG kan få en smart takløsning til bilen for kalde vinterdager. Den dekker for øvrig også området bak setene slik at bilen får et helt nytt utseende.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: