[]
[] [firmabil.no] []

Tysk Smart-rod fra England


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Det var på bilutstillingen i Geneve i fjor at vi møtte Bernd Michalak igjen. Denne gangen med forøk på å lage noe morsomt av en Smart Fortwo. Nå er det ikke lenger bare forsøk, nå er den her. Ivrig lansert av et engelsk firma.

Smarts-R-Us heter et Smart-spesialist i Nottingham, England. Der gjør de meget mer enn å selge Smart-biler. De bygger dem om, trimmer dem, modifiserer dem på alle tenkelige måter, og nå bygger de dem også om til tyske Michalaks rod-oppskrift.

Dermed er det i hvert fall ingen grunn til å savne Smarts egen Roadster mer. Denne spesialutgaven er atskillig mer funky enn originalen.

 

Lite smart
C 7 har engelskmennene døpt den, og det viser seg at den er meget mer enn bare ett sett karosseriplater. Det er et komplett karosseri bygget opp på en kraftig rør-ramme, med en egen solid gulv-avdeling.

Det er med andre ord bare de mekaniske delene, og noe av interiøret, som kan hentes direkte fra en Fortwo. En velkollidert Smart kan med andre ord være et godt utgangspunkt. I England i hvert fall, der slikt er lovlig. 

Den er konstruert spesielt for hjemmebyggere. Sveising er ikke nødvendig, og en rekke av delene snapper sammen akkurat som om de hadde kommet fra et Kinderegg.

 

Lettere
Siden det nye karosseriet er vesenlig lettere enn originalen, er vi nede på 620 kg, når ombyggingen er ferdig. Mer enn 20 prosent vektbesparelse. Det betyr at selv den beskjedne 41-hester dieselmotoren begynner å nærme seg Brabus-prestasjoner og en Brabus-motor blir tilnærmet bombe. Med et trimmesett som bringer det hele opp på 110 hk, snakker vi 190 km/t og 7 sekunder til 100 – da begynner det å lukte alvor av den lille bilen. Det lukter alvor av prislappen også: ca 30.000 Euro med disse spesifikasjonene.

Michalak, hvis du ikke har hørt om ham, har vært på denne banehalvdelen i mer enn 20 år. En av hans tidligste, Corsaspider, viser at han er, og lenge har vært, en tilhenger av det opprinnelige og råe, slik vi også fant det i den første Lotus 7 for mer enn femti år siden.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: