[]
[] [firmabil.no] []

Miura gjenoppstår


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Den bilen som sikkert kommer til å lage mest ekko fra Detroit blir, regner vi med, den nye Lamborghinien. Miura Concept heter den. Retroere kan man vanskelig bli.

Det er mulig jeg er handicapet. Ikke bare husker jeg den første Miuraen, jeg har også hatt et par forholdsvis interessante bak-rattet opplevelser i denne oksen. Derfor synes jeg nesten det er litt tragisk at Lamborghini, i forbindelse med Detroit-utstillingen, ikke har noen friskere idé enn å gjenopplive Marcello Gandinis fantastiske mesterverk.

Såpass nylig som i 1963 viste Lamborghini sin første bil på Torino-utstillingen. Alle kunne se at her var det noe på gang. Det fikk vi for alvor følelsen av på Torino-utstillingen i 1965. Da viste Lambo et utrolig kompakt chassis med V12 motoren på tvers sentralt bak.

Men det var ikke før Geneve, et halvt år etter, at vi virkelig måpte. Da var Bertone, og sjefdesigner Gandini ferdig med det mest utrolige verden til da hadde sett. Etter det har ikke superbil-scenen vært den samme. Miura viste at å flytte grenser var ikke snakk om et par centimeter ad gangen - det var snakk om å åpne store porter inn i en helt annen verden.

Comeback
Og så, 40 år etter, gjør Lamborghinis nye sjefdesigner, Walter de’Silva noe så genialt som å komme opp med ikke en eneste ny idé. Men å holde seg så tett opp til den gamle Miura som dagens sikkerhetskrav gjør mulig. Hvilket selvfølgelig blant annet betyr at der originalen hadde muskler, har den nye utgaven anabole boller.

La gå at Fords GT vakte en viss interesse, sågar begeistring, med sin take-off på den opprinnelige GT40. Men det var vel blant annet fordi den var den første av akkurat den genren. Dessuten var den såpass tro mot originalen at man nesten ikke så forskjell, på bilder i hvert fall.

Her er det åpenbar forskjell, selv om 2006-utgaven nesten er like ren og minimalistisk som originalen. Men det er noe med proporsjonene, og med den nedre delen av karosseriet som får det hele til å skurre stygt. Og i og med at Audi ikke har tatt seg bryet med å bygge motoren inn på tvers denne gangen, sier det seg selv at vi er langt unna originalens kompakte form og dimensjoner.

Konseptbilen er utstyrt med en 6,2-liters V12-motor på 580 hester og med fabrikkens permanente firehjulsdrift. Det er selvfølgelig ingen planer om serieproduksjon, det er det jo aldri med konseptbiler, men som alltid med konseptbiler kan bilen selvfølgelig settes i produksjon dersom interessen for bilen blir stor nok.

Det er jeg dessverre ganske sikker på at den blir.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: