Camaro fullfører retro-trekløver
Det er nesten ikke til å tro. Verdens mest kreative og progressive industri gir oss først Mustang, så Challenger og til sist Camaro. Og vi skriver 2006! Virker det ikke utrolig at de ikke har noe bedre å finne på enn å gjenskape drømmescener fra 30 år tilbake? Akkurat som med GT (heftig imitert av Lamborghinis ”nye” Miura nå) var Ford først ute i dette segmentet også. De lagde en ”ny” Mustang. Konseptbil i 2003 og en forholdsvis vellykket produksjonsbil i 2004. Den selger bra, og er ikke pinlig lik den gamle, selv om den har mye av det samme. For et par uker siden viste Chrysler de første tegningene av sin Challenger, og nå er den avduket på Detroit-utstillingen. Nesten klin lik den gamle, det er bare noe med de bredere dekkene som gjør at den ser litt mer moderne ut.
Salgbar nostalgi? Også den med gener og DNA’er fra den gamle (som debuterte for 40 år siden). Og med nok kosmetiske tricks til å tro at vi virkelig er i ferd med å oppleve den absolutt og aller siste kvelden med gjengen. Jeg mener, slik snufsete nostalgi kan da umulig holde? Nå sier selvfølgelig GM også at denne Chevroleten ikke er planlagt som produksjonsmodell, men det er jo klart at dersom mange nok applauderer, og dersom Chrysler lager produksjonslyder rundt sin Challenger, skal vi få en ny Camaro i modellutvalget.
Til glede for Vigdis? Konseptbilen er fullt kjørbar, den virker gjennomkonstruert med tanke på samlebånd, uansett hva prinsipalene sier, og den er for sikkerhets skyld utstyrt med en annen tåreperse for oss sentimentale: sisteutgaven av small block V-åtteren. Her i seks liters utgave med 420 hester. Spesifikasjonene er selvfølgelig cutting edge hele veien, inklusive opphengningen som er uavhengig rund baut, på tross av at den er bakhjulsdrevet. Hvis du virkelig er interessert, kan du målene også: på en akselavstand på 2806 mm dekker den 4730 x 2022 mm, mens høyden er på 1344. Vekten sies det ikke noe om, dette er jo tross alt en håndbygget konseptbil. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |