[]
[] [firmabil.no] []

Ny Ferrari, ikke i Detroit


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Underlig at den nye Ferrari 599 GTB ikke sto i Detroit. I Nord-Amerika selger Ferrari tross alt nesten en tredel av hele sin produksjon. 1.559 biler i fjor.

Nei, journalistene i Detroit måtte nøye seg med å høre på Amedeo Felisa, Ferraris nest-topp sjef, fortelle om det aller nyeste som skal komme ut fra Maranello.

Bilen er åpenbart oppkalt etter motoren. Den har et slagvolum på 5999 ccm og er den sterkeste produksjons-V-tolveren derfra noensinne. 620 hester ved 7.600 omdreininger – det gir bilen en utrolig verdi på 2,6 kg/hk. Siden vi fikk oppgitt den verdien, kan man regne seg frem til at bilen, som åpenbart har et stort aluminiumsinnhold, veier ca 100 kg mindre enn forgjengeren.

 

Pininfarina
Den får en gearkasse nesten lik den som er i FXX, og man regner med at prisen vil ligge på ca 230.000 Euro når den kommer i salg utpå året.

Bilen er så ganske utvilsomt nok et Pininfarina-mesterverk, og skal erstatte 575 M Maranello – sammen med 550 Maranello er denne serien produsert i 5.700 eksemplarer. Ny rekord for Ferrari det også. 

Det er på Geneve-utstillingen vil skal få møte den første gang

 

Noe US-nytt
Men ellers var det nyheter hos Ferrari på Detroit-utstillingen også. Et par spesialutgaver av 612 Scaglietti som demonstrerte karosseriavdelingens muligheter for å personalisere bilene. 2-farget eksteriør og andre materialer innvendig, for eksempel. I USA bruker hver kunde i snitt 25.000 dollar for å style den nye Ferrarien sin.

Dessuten viste de sin FXX der. Den første ble levert i november, den siste vil være hos kunden i april. 14 løp er planlagt for FXX-serien i år. (Er du interessert i en, så sjekk DENNE LINKEN.)

Ferrari Nord-Amerika oppretter forresten sin første kjøreskole nå, på Mt. Tremblant i Quebec, Canada. Senere skal det komme en på vestkysten også, med åpning neste år.

Og til avslutning kunne Felisa fortelle at nå skal Nord-Amerika få ansvaret for alt salget i Sør-Amerika også. I den regionen selges det nå ca 100 biler hvert år, gjennom 12 forhandlere som delvis importerer direkte. Nå skal alt samordnes, og de regner med å øke salget med 25-30 prosent hvert år, til tross for avgifter som kan tredoble prisen på bilen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: