Forsiktig 2005-nedgang
Nå er de ”offisielle” registreringstallene for Europa i 2005 her. 15.222.939 personbiler er en nedgang på 0.7 prosent. Desember var mye styggere: minus 4 prosent. Dersom ikke registreringsstatistikken nå hadde omfattet alle de 23 EU-landene (pluss EFTA), kunne vi sagt ”flatt 2005”. I dette området endte nemlig 2005-registreringene bare 29.000 enheter under 2004. Men når vi nærmer oss 1 hel prosent, da må vi kalle spaden for spade, det vil si: nedgang. Og det er egentlig ingen grunn til falsk pynting: de siste tre månedene har alle vist den samme tendensen: ned 2,6% i oktober, ned 2,8 i november og ned 3,9 i desember. Og ser vi på hvert enkelt land i desember, var det bare Danmark, Portugal, og Storbritannia av de gamle EU-landene som økte. Sveits og Island økte i EFTA, og av de nye medlemmene økte Estland, Ungarn, Latvia og Litauen. Fattig trøst. Av de landene med mer enn en million biler, økte både Framkrike, Tyskland og Spania i fjor, men alle disse viste altså nedgang i desember. Skal vi da se på de bilmerkene som også økte i fjor: VW med 3,2 %, Audi med 9 % og Skoda med 3,3. Også Bentley, Bugatti og Lamborghini steg til nye høyder i fjor, hvilket betyr at hele konsernet endte på 2.944.652 og økte med 3,2 prosent. PSA er den nest største gruppen med 2.061.264 biler, men det er bare Citroën som økte der, med 1,3 prosent. Hos Ford endte de med 1.628.917 biler, men vi må helt ned til det nest minste merket i gruppen, Land Rover, før vi finner et plusstegn. Resten var baklengs. GM ligger rett i ryggen med 1.625.828 biler, og sank med bare 0,7 prosent der Ford mistet 3,4. Både Chevrolet (som teller med her) og Saab økte i volum, akkurat som US-GM. Renault, som pleide å være Europas største merke, men som nå er slått av VW, gikk også i rødt, selv om Dacia økte med utrolig mange prosent – fra 1.821 til 23.040 biler. Fiat er selvfølgelig fremdeles i minus, og sank i fjor rett under en million biler, fra rett over en mill. i 2004. Men en liten trøst er det at i desember var Fiat, som merke, i pluss. Lancia økte på årsbasis. Daimlerchrysler er i minus hele veien (bortsett fra Chrysler i desember – stå på!) mens BMW er opp nesten 10 prosent, og denne gangen er det sjefen selv som drar lasset. Mini økte ikke med mer enn 4 prosent mens BMW dro til med 11! Toyota (med Lexus) er faktisk større enn BMW, 818.000 mot 780.000, men økte ikke med mer enn 3,9 prosent. Ellers ser Fjerne-Østen-bilene slik ut, hvis vi tar dem etter størrelse: Nissan, minus 6,3% Hyundai, opp beskjedne 1,5% Honda, opp 9,7% Kia, opp 39,1% Suzuki, opp 14,7% Mazda, tilbake 8,5% Mitsubishi, økte med 7,7% Og til sist har vi den muntre posten som heter ”andre” (som først og fremst inneholder Porsche) som økte med 34 prosent, til 150.000 enheter. Alltid morsomt når avvikerne ryker til værs. Du finner hele statistikken fra ACEA i linkeboksen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |