Henning møtt av mye snø
Det kan bli skikkelig vinterføre for Henning Solberg og Cato Menkerud når de innleder årets rallysesong i Monte Carlo til helgen. - Jeg har sjelden kjørt i mer snø enn vi har gjort i dag. Det har vært rundt 30 cm nysnø og vanskelig å komme frem enkelte steder, sier Henning Solberg. Tirsdag var han gjennom fem av fartsetappene som skal kjøres. På torsdag kveld ruller han over startrampen utenfor Casino i Monte Carlo med sin Peugeot 307 WRC og på fredag morgen starter alvoret for fullt. -Jeg har jo sagt at jeg gjerne vil ha snø, men slik det var i dag så var det i meste laget. Dekkene vi bruker her er langt fra de beste under slike forhold. De kan ikke sammenlignes med de dekkene vi skal bruke i Sverige og i Rally Norway, men det er selvfølgelig likt for alle. Henning Solberg har aldri tidligere kjørt Rally Monte Carlo, VM-seriens mest tradisjonsrike løp som i år kjøres for 74. gang. Løpet regnes som VM-seriens vanskeligste på grunn av variasjonen i vær- og føreforhold i de franske alper. Det er også Henning Solbergs første asfaltløp noensinne. -Vi kjørte en meget bra test i Frankrike nå i helgen, så jeg er ikke spesielt bekymret for å kjøre på asfalt. Men det er nytt for meg, så jeg trenger litt mer tid på å stille inn bilen riktig. Testen i Frankrike var også Henning Solberg og Cato Menkeruds første møte med deres nye Peugeot 307 WRC. -Det var uten tvil et positivt møte. Bilen er helt optimal. Motoren er utrolig sterk. Den beste motoren jeg har hatt i noen bil noen gang, sier Henning Solberg som i år kjører 12 VM-runder. Rally Monte Carlo starter som nevnt utenfor Casino på torsdag kveld. Fredag morgen starter fartsetappene. Løpet er svært kompakt, og fartsetappene kjøres i fjellene over Monaco og Nice. Løpets serviceplass er på havnen i Monte Carlo. Fredagens etapper kjøres i området nord for Var-elven, mens lørdagens etapper er på motsatt side av elven. På lørdag kjøres også den kjente Col de Turini-etappen. Søndag kjøres det i området rundt Sospel, og også da passeres Turini to ganger. Totalt skal deltagerne kjøre 18 fartsetapper i løpet, og disse er til sammen 366,39 km.
Raske fakta foran Rally Monte Carlo - I år er den kjente etappen Col de la Couillole (SS1 og SS4) tilbake for første gang siden 1997. - Etappen Pierlas – Ilonse (SS3 og SS6) kjøres i år fra vest mot øst, motsatt vei av i fjor. - Nye regler av året gjør at det er en liste over førere som ikke kan kjøre biler etter 2005-reglementet i VM. Det vil si biler med aktive differ, vanninnsprut mm. Blant disse førerne har to allerede lagt opp (Carlos Sainz og Tommi Mäkinen). Tre av dem kjører i såkalte M1-team (Sebastien Loeb, Petter Solberg og Marcus Grönholm). Tre av dem har avtaler om enkelte løp i 2006 (Gilles Panizzi, Francois Duval og Toni Gardemeister), og tre har ingen avtaler klare i det hele tatt (Colin McRae, Harri Rovanperä og Markko Märtin). - Regjerende verdensmester Sebastien Loeb leder an i Kronos Total Citroën. Han har selskap av spanske Xavier Pons, som for øvrig fyller 26 år under løpets andre dag. Teamet har også anmeldt Daniel Sordo som tredjefører. - Subaru stiller med tre biler i Monte Carlo. Petter Solberg og Stephane Sarrazin vil kjøre den nye Impreza WRC06, mens Chris Atkinson gjør sin Monte Carlo-debut i en 2005-modell anmeldt av Subaru Australia. - Ford stiller med helt nytt mannskap i Monte Carlo. Den doble verdensmesteren Marcus Grönholm er teamets nye førstefører. Hans landsmann, Mikko Hirvonen er andrefører i teamet. - Ford stiller også med et såkalt M2-team, det vil si et team som kjemper i merkemesterskapet, men som nødvendigvis ikke kjører hele VM-serien. Stobart VK M-Sport Ford Rally Team er det enkle navnet, og førere er Matt Wilson og Peter Tsjoen i Monte Carlo Rally. - Skoda representeres også med et M2-team under navnet Red Bull Skoda Team. Førere i Monte Carlo er Gilles Panizzi og Andreas Aigner. Ettresom Panizzi er på listen over førsteprioriterte førere, må teamet stille med to versjoner av sin bil. En etter 2005-reglement for Aigner og en etter 2006-reglement med mekaniske differ for Panizzi. - Gigi Galli kjører en Mitsubishi Lancer WRC i Monte Carlo i privat regi. Han kjører for et team drevet av Mitsubishi i England og støttet av Ralliart Italia. - Toni Gardemeister, som var på 2. plass i fjorårets Rally Monte Carlo, kjører en privat Peugeot 307 WRC anmeldt av italienske Astra. Sist Gardemeister kjørte en Peugeot (206 WRC) i Monte Carlo, ble det 5. plass (2001). - Hver deltaker kan bruke 50 dekk i løpet, inkludert shakedown. Det er åtte dekkbytter i løpet. Lengste distanse som må kjøres på samme dekk er 59,05 km, SS1-3 og SS4-6. - Det er 50 biler påmeldt i løpet. 12 er påmeldt av fabrikkteam. Det er 7 såkalte 2. prioritets-førere i WRC-biler, mens det er 6 deltagere i gruppe N-VM. Resten er privatførere. - Hele løpet er 1.336,84 km langt. - Løpet har 18 fartsetapper på til sammen 366,39 km. - Det er 9 forskjellige etapper. - Lengste etappe er SS12, 15 og 18 på 31,25 km. - Shakedown-etappen på torsdag er 9,60 km lang. - Da Sebastien Loeb vant Rally Monte Carlo i fjor, hadde han en gjennomsnittshastighet på 83,70 km/t på fartsetappene. Loeb har vunnet løpet tre år på rad. Før ham vant Tommi Mäkinen fire ganger på rad. Kun to vinnere på sju år, med andre ord. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |