Støtdemperfeil i nær annenhver bil
Omfattende støtdempertester gjennomført i Tyskland, Italia og BeNeLux sist sommer, avdekket alvorlig slitte eller defekte støtdempere i hele 47 prosent av de testede bilene. De nedslående resultatene stemmer godt overens med tilsvarende testing i to norske fylker i høst, der feilprosenten lå på ca. 45 prosent. - Når vi vet hvor viktig gode støtdempere er for trafikksikkerheten, er dette skremmende tall, fastslår den frittstående støtdempereksperten Sverre Østenstad, som gjennomførte høstens testinger i Vestfold og Buskerud på vegne av Tenneco Automotive som produserer Monroe støtdempere. - Særlig er det et tankekors at nyere biler nå synes å ha dårligere støtdempere enn tidligere, uten at jeg kan fastslå hva som kan være årsaken til dette, sier Østenstad, som likevel peker på de senere års raskt økende bruk av lavere dekkprofil som en av flere mulige årsaker. Av nær 16.000 biler testet i Tyskland i en tre måneders periode tidligere i år, ble det avdekket en eller flere defekte støtdempere i drøyt 52 prosent av bilene. I Italia og BeNeLux-landene var feilprosenten i samme periode henholdsvis 45,2 prosent og 44 prosent. Støtdemperne ble testet med avansert måleutstyr, og når en demper ikke tilfredsstiller grenseverdiene, indikerer dette at støtdemperens evne til å holde hjulet fast mot underlaget er så sterkt redusert at ulykkesrisikoen ved eksempelvis unna-manøver eller nød-bremsing øker i farlig grad. - Siden støtdemperslitasje kommer gradvis og umerkelig, har bilførere en tendens til ubevisst å tilpasse sin kjørestil som kompensasjon for svekkede egenskaper i svinger og ved bremsing, sier Hari Nair, administrerende direktør i Tenneco Automotive Europe. - Det er også lite hjelp i å være oppmerksom på behovet for å skifte ut slitte dekk eller bremseklosser dersom man glemmer støtdemperne. Begge deler kan være bortkastet, dersom sterkt slitte støtdempere ikke klarer å holde hjulet konstant i kontakt med underlaget, tilføyde han. - Vi ønsker å oppmuntre bilister til å sørge for at støtdemperne er i best mulig stand til en hver tid. Derfor reiser vi ut med fagfolk og avansert utstyr for å minne om at støtdempere bør sjekkes regelmessig, gjerne hver gang bilen likevel er innom verksted, og skiftes mellom 60.000 og 75.000 kilometer, sier Terje Støa Edvardsen i Tenneco Automotive i Norge. Testprogrammet som nå gjennomføres er en langsiktig satsing. Frem til 2009 skal man både drive holdningsskapende arbeid overfor bilførere og bistå lokale verksteder med testing. Programmet gjennomføres i Frankrike, Tyskland, Spania, Italia, BeNeLux, Storbritannia, Øst-Europa og de nordiske landene, og delresultater vil bli publisert etter hvert som arbeidet går fremover. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |